REPORTER Presseinfor_mation
OHE GRENZEN 03. Mai 2011

2011 Predators
AFRICA
Gambia - Yahya Jammeh, President

A self-proclaimed healer who says he has found cures to AIDS, obesity and erectile
dysfunction, Yahya Jammeh has all the qualities of an unpredictable, violent and
deranged dictator. He has vowed to cut off the heads of all homosexuals in order to
clean up Gambian society. And he has declared himself ready to kill anyone trying to
destabilise the country, above all human rights activists and other trouble-makers. “If
you are affiliated with any human rights group, rest assured that your security and
personal safety would not be guaranteed by my government,” he threatened in a
September 2009 televised address. “We are ready to kill saboteurs.” No one takes his
threats lightly.

The unsolved murder of Deyda Hydara, AFP correspondent and editor of the tri-
weekly The Point, who was shot dead on a street in 2004, continues to fuel tension
between the regime and the independent media. Jammeh insisted yet again in March
2011 that he was not involved in Hydara’s death and but at the same time he
warned that he would not “sacrifice the interests, the peace and stability and well-
being of the Gambian people at the altar of freedom of expression.”

The Gambia Press Union dared to address an open letter to the president in 2009
urging him to recognise the government’s involvement in this murder. The response?
Six journalists got two-year jail sentences on defamation and sedition charges. And
were pardoned after a month in prison, because Jammeh is sometimes capable of
leniency. He usually does not bother with charges when locking up journalists. Chief
Ebrima Manneh, a reporter for the Daily Observer, was arrested without charge in
2006 and then disappeared. He probably died in prison in 2008.

Eritrea - Issaias Afeworki, President

Freed from Ethiopian domination in 1991 and enslaved again in 2001 by Issaias
Afeworki’s authoritarian lunacy, Eritrea has the distinction of being Africa’s youngest
republic (until South Sudan’s creation) and at the same governed by its most ruthless
dictator. A former rebel chief and hero of Eritrea’s war of liberation, he makes no
bones about his totalitarian tendencies. He believes a price must be paid for Eritrea’s
independence. Basic freedoms were officially “suspended” ten years ago after ruling
party dissidents started pressing for more democracy. Any hint of opposition is seen
as a threat to “national security.” The privately-owned media no longer exist. There
are just state media whose content is worthy of the Soviet era.



Ruled with an iron hand by a small ultra-nationalist clique centred on Afeworki, this
Red Sea country has been transformed in just a few years into a vast open prison,
Africa’s biggest jail for the media. Around 30 journalists are currently being held in
prisons, undergrounds cells or metal containers. Four of them have died as a result of
the extremely cruel conditions or committed suicide. Others have just disappeared.
And others flee the country illegally, at risk to their lives. But when President Afeworki
is asked about the imprisoned journalists, as he was by Al-Jazeera in May 2008, he
replies: “There were never any. There aren’t any. You have been misinformed.”

Equatorial Guinea - Teodoro Obiang Nguema , President

The years pass but nothing changes in the “Kuwait of Africa,” the fiefdom of a leader
described by the national radio station as the “God of Equatorial Guinea.” President
Obiang Nguema was reelected at the end of 2009 with 96.7 per cent of the votes in
polling that many international media including the Spanish daily ElI Pais were
prevented from covering. The president maintains absolute control over this small oil
state in the Gulf of Guinea.

The privately-owned press is limited to a few small newspapers. The country has no
journalists’ union or press freedom organization. The stranglehold which the president
and his family maintain over the economy is accompanied by an overwhelming
personality cult. The international media have just one correspondent in the capital,
who is closely watched. The authorities nonetheless continue to insist that the lack of
media pluralism is due to poverty and that the high percentages the president gets in
every election are “the result of acceptance of his policies.” The national radio and TV
broadcaster RTVGE has not been allowed to mention the unrest and revolutions that
have been shaking the Arab world since the start of 2011. The official pretext is that,
as African Union president since January 2011, Obiang Nguema has an overriding
obligation to respect neutrality.

Rwanda - Paul Kagame, President

Thanks to a thin face, slight build, intellectual’s glasses and conservative suits, Paul
Kagame looks more like a modern, Internet-savvy politician than a former guerrilla
chief and war lord, who seized power in the wake of the 1994 genocide has since
used a reconciliation process to bolster his authority and neutralize the opposition.
President since 2000 and reelected in 2010, Kagame does not tolerate embarrassing
questions at news conferences, often denigrates journalists and brands outspoken
media as “Radio Mille Collines.” Every year several Rwandan journalists decide to go
into exile because they find the atmosphere unbearable in their home country. This
does not worry President Kagame, who refers to these journalists as “mercenaries”
and “bums.”

Two women journalists were given sentences of 7 and 17 years in prison in early
2011 for criticizing the president. Umuvugizi deputy editor Jean-Léonard Rugambage
was murdered in Kigali in June 2010, probably for investigating the intelligence



services and, in particular, their attempt to murder an exiled general. Umuvugizi and
another newspaper, Umuseso, have long been two of the regime’s biggest bugbears.

Defamation, invasion of privacy and insulting the president are the charges preferred
by the information ministry and the High Media Council, its (not very independent)
regulatory authority. To cap it all, anyone thinking of launching a new newspaper,
radio station or TV station is now required to show an exorbitant amount of start-up
capital (41,000 euros for a newspaper, for example) in order to obtain a permit. It is
a good way of discouraging media diversity.

Somalia - Islamist militias (Al-Shabaab, Hizb-Al-Islam)

There is no sign of any respite for Somalia after 20 years of war. Islamist insurgents,
previously united against Ethiopia’s troops and now embroiled in internal rivalry and
conflicts, have contributed to the chaos since 2009 by waging a war of harassment
against the fragile transitional government. The bearers of a strict version of Islam,
they ban cinema, video games and radio music. Al-Shabaab (The Youth) has emerged
as the biggest and best organized of these groups. It wages a campaign of terror and
targeted murders against leading members of Somali civil society who are, it says,
guilty of serving the interests of the “Crusaders” of the West. Dozens of teachers,
academics and politicians have been Killed.

The victims include journalists, who are regarded almost by definition as enemies.
Twelve of them have been killed since 2009, either caught in crossfire or directly
targeted by the various militia factions. Radio Shabelle has paid a particularly heavy
price, losing its manager, Mukhtar Mohamed Hirabe, and three of its reporters in the
space of a few months. Other Radio Shabelle employees fled the country. Al-Shabaab
and Hizb-Al-Islam now control a large part of the country, have their own prisons,
carry out arrests and execute sentences. They also issue directives to journalists about
how to cover the news and, in 2010, seized control of about 10 radio stations, which
now broadcast their political and religious propaganda.

Swaziland - Mswati Ill, King

With an HIV/AIDS prevalence of about 40 per cent, a soaring poverty rate and no
viable economy, foreign investors have thrown in the sponge. Swaziland is self-
destructing and if there is single person to blame it is clearly King Mswati Ill. Lacking
vision and management abilities, this absolute monarch abuses his royal powers. No
rivals are tolerated. Political parties are banned, and what would good they be in a
country that has never had democratic elections?

The state-owned media only carry reports that have been checked and approved by
the information minister. Independent journalists find it extremely hard to get access
to official information. Self-censorship is standard practice and criticising the king is
inconceivable. The authorities often remind journalists how to behave, warning those
who criticize the government that they could find themselves “accused of supporting
terrorism and arrested.” The government forced two journalists, Mfomfo Nkambule of
the Times of Swaziland (the only privately-owned newspaper) and Mario Masuku of



the Times Sunday, to stop writing their columns in 2009. Several journalists were
briefly detained in April 2011 while covering demonstrations calling for the king’s
removal.

Zimbabwe - Robert Mugabe, President

It is thanks to its president that Zimbabwe’s privately-owned print media are
constantly harassed and that the state-owned Zimbabwe Broadcasting Corporation
(ZBC) has a monopoly of radio and TV broadcasting. Robert Mugabe blocks
everything, prevents the national unity government from functioning properly, makes
sure the independent media are unable to express themselves freely and, with the
help of his closest aides, keeps the state media under tight control.

Mugabe stepped up the pressure on the media after his government’s electoral
setbacks in 2008. Editors were placed under electronic surveillance to check their
loyalty to the party, while opposition activists were abducted and tried for “terrorist
plots” in grotesque trials.

Despite being hailed as a “liberator” when he came to power in the 1980s, Mugabe
has no problem with the arbitrary arrests and harassment to which most of the
country’s journalists are exposed. In 2002, he was the architect of the Access to
Information and Protection of Privacy Act (AIPPA), the sole aim of which was to finish
off the privately-owned press, above all The Daily News, then the country’s most
widely-read daily. In 2011, “the old man” was preparing for the next elections — for
which a date has yet to be set — by continuing to curtail free speech.

AMERICAS
Colombia - Black Eagles,” Paramilitary group

The extreme right-wing militias called the United Self-Defence Forces of Colombia
(AUC), which were created to help the army fight the extreme left-wing guerrillas, are
far from being disarmed. According to official figures, a major programme for
dismantling the AUC from 2003 to 2006 resulted in the demobilisation of 30,000 of
its fighters in exchange for a broad amnesty. Most of them have turned to contract
killing and drug trafficking, but between 5,000 and 8,000 reportedly regrouped in
about 20 bands that resumed paramilitary activities in 12 departments.

The most feared of these armed groups, the “Black Eagles,” continues to impose a
reign of terror, killing journalists or forcing them to censor themselves or flee the
country. This armed group has been responsible for many cases of intimidation and
violence against the press in the Caribbean coastal region since late 2006. The
danger it poses has since extended throughout the country and its targets include
journalists who criticize the so-called “democratic security” policies launched by
President Alvaro Uribe (2002-2010) and still in force.



Honduras - Miguel Facussé Barjum, businessmen and landowner

An uncle of former President Carlos Flores Facussé (1998-2002), agro-industrialist
Miguel Facussé Barjum is a member of one the powerful oligarchic families that
control Honduras’ wealth. He heads Dinant, a company specializing in producing and
marketing palm oil, and was one of the leading supporters of the June 2009 coup
that toppled President Manuel Zelaya and paved the way for a still-continuing
crackdown on opposition and grass-roots media. Its targets include small radio
stations that defend the interests of local communities and often challenge those of
big landowners such as Facusseé.

A community radio station launched on 14 April 2010 in a fertile region coveted by
the “oil palm magnate,” La Voz de Zacate Grande has been the constant target of
physical attacks, censorship and persecution by private security guards in Facussé’s
pay, with the police and army acting as accomplices. The same goes for the Afro-
Honduran Radio Coco Dulce, a community radio station on the Atlantic coast. Ten
journalists were murdered in Honduras in 2010. A probable or proven link to the
victim’s work as a journalist exists in three of the ten cases. All are still unpunished.

Mexico - Sinaloa, Gulf and Juarez cartels

Half a dozen cartels have fought each other relentlessly since the late 1990s for
control of drug trafficking in the areas bordering the United States. The traffickers do
not hesitate to bribe politicians in order to impose their law. Their presence is far from
being limited to the coastal and border states, and the situation got much worse when
a federal offensive was launched against the cartels immediately after President Felipe
Calderdn’s installation in December 2006. The police and army have also played a
major role in violations of human rights and free expression. Seventy-one journalists
have been murdered since 2000 and 10 others have disappeared since 2003. More
than half of them had been covering stories linked to drug trafficking. None of the
instigators of these murders and disappearances has ever been arrested or tried.
Mexico is one of the most dangerous countries for the media in the western
hemisphere.

Cuba - Raul Castro, President of the Council of State and Council of Ministers

Fidel Castro passed the reins of power to his younger brother Raul, the defence
minister, five days after falling ill on 26 July 2006 and undergoing a major operation.
Formally confirmed as President of the Council of State on 24 February 2008, Ralll
has behaved little better than his brother as regards human rights, and the
harassment of independent journalists and bloggers has never stopped. It includes
police brutality, summonses and searches by State Security (the political police) and
detention for short periods.

The page has nonetheless been turned on the “Black Spring” crackdown of March
2003. From July 2010 to March 2011, the regime freed a total of 52 dissidents
jailed during the crackdown, a third of who had been running or working for small
independent news agencies. Most of them had to agree to forced exile (in most cases



in Spain) in exchange for their release. Long one of the world’s biggest prisons for
journalists, Cuba ceased to have any journalists in detention in April 2011 when it
released Albert Santiago Du Bouchet on condition that he take a one-way ticket to
Spain. He had been held for two years.

ASIA
Philippines - Private militias

More than 50 people, including 32 journalists, were killed by militiamen working for
the Ampatuan family on 23 November 2009 in Maguindanao province, on the
southern island of Mindanao. It was the biggest massacre in the history of journalism
and shocked public opinion, but it changed little in the Philippines. Militiamen and
hit-men can take out journalists at any time with impunity. Militiamen have been
implicated in most of the hundred or so murders of journalists since democracy was
restored in 1986. Thugs employed by corrupt politicians or contract killers hired for a
few thousand dollars, they usually target a local radio presenter who upset the people
they are working for. The same modus operandi is nearly always used: the journalist
is gunned down by two masked men on a motorcycle, often in broad daylight and
with people looking on.

Aside from a few isolated attempts to render justice, for example, in the fatal shooting
of Radio Mindanao Network commentator Gerardo Ortega on 24 January 2011, the
culture of impunity prevails. A Manila court acquitted radio host Roger Mariano’s
presumed Killers in August 2010. The way the Maguindanao massacre trial is
proceeding suggests that no improvement is in sight, despite the justice minister's
recent announcement of a new body to bolster efforts to combat violence against the
media. The formation of ad hoc special units has so far has little impact on violence
by private militias, who have turned the Philippines, and especially the island of
Mindanao, into one of the most dangerous places in the world for journalists.

Burma - Thein Sein, President

Burma’s parliament elected Thein Sein as the country’s eighth president on 4
February 2011. The same day, a Rangoon court sentenced Maung Maung Zeya, a
journalist working for Democratic Voice of Burma, an independent exile radio and TV
station, to a total of 13 years in prison for violating the Unlawful Association Act,
Immigration Act and Electronics Act. Two days before that, Kaung Myat Hlaing, a
blogger also known as “Nat Soe,” received a 10-year jail term under the Electronics
Act.

In his inaugural address on 30 March, Thein Sein tried to present the new
government in a positive light. “We must also respect the role of the media as a fourth
estate,” he said. Fine words. But despite a few releases designed to give the military-
backed government a more flexible image, journalists remain under permanent
surveillance. Those suspected of sending video footage or reports about the disastrous
situation to media outside the country are always hunted down by the president’s



thugs. Three journalists who were given long jail sentences at a trial in November
2008 — Zarganar, Zaw Thet Htwe and Thant Zin Aung — are still in prison. A decision
to exempt sports and entertainment publications from prior censorship by the
notorious Press Scrutiny Board is just window dressing.

The 65-year-old Thein Sein oversees a cabinet whose 30 members are mostly former
army officers and has inherited the “directed democracy” system created by his
predecessor, Gen Than Shwe, the head of the now officially-dissolved military junta.
Than Shwe does not intend to retire from political life and now heads a “State
Supreme Council,” which is able to act without referring to parliament.

Sri Lanka - Gotabhaya Rajapakse, Defence Secretary

The president’s younger brother and defence secretary, Gotabhaya Rajapakse is
openly hostile to the media and has not stopped targeting Sri Lankan and foreign
journalists although the civil war ended in May 2009. When asked about cartoonist
Prageeth Eknaligoda’s disappearance in January 2010, he brushed aside the
problem: “Eknaligoda had himself disappeared (...) We don’'t even know who this
Eknaligoda is, what he had done.” He also made insulting comments about the
Sunday Leader's well-known editor, Lasantha Wickrematunge, when he was
murdered a year earlier. After the defeat of the Tamil rebels, the president and his
brother rounded on their new enemy, Gen. Sarath Fonseka, the opposition candidate
in the January 2010 elections, and had him jailed. Ruwan Weerakoon, a journalist
who supported Fonseka, was also jailed.

Media that criticize the president and his brother are subject to reprisals. The online
newspaper LankaeNews and its journalists had been threatened and attacked for
more than a year until a deliberately-started fire destroyed its premises on the night of
30 January 2011. Egged on by Gotabhaya Rajapakse, the government press berates
and often defames civil society groups. Dozens of state media employees were fired,
suspended or threatened for protesting against government control of their editorial
policies. The defence minister publicly regretted the abolition of prison sentences for
press offences and, to address this “mistake,” pressured for the restoration of the
Press Council, which also had the power to impose jail sentences on journalists. By
allowing impunity to prevail in murders and kidnappings of journalists, he has created
a climate of danger that badly hobbles the media’s work.

North Korea - Kim Jong-il, Supreme Leader

The tyrant of Pyongyang has appeared less often in public since suffering a stroke in
2008 and is grooming his younger son, Kim Jong-un, to succeed him. In September
2010, Kim Jong-un was named successively as a member of the National Defence
Commission, a four-star general and vice-chairman of the Central Military
Commission. Kim Jong-il and his family continue to maintain North Koreans in a
terrifying isolation. The totalitarian regime he has headed since the death in 1994 of
his father, Kim Il-sung (known as the “Eternal President” and “Humanity’s Eternal
Sun”), has of late been waging a campaign against “illegal” use of the few mobile
phones.



In a way that is unique in the world, the North Korean media are used primarily for a
personality cult of Kim Jong-il and Kim ll-sung, who are praised as “socialist heroes,”
and the cult will almost certainly soon be extended to Kim Jong-un. The “Dear
Leader” banned the media from discussing the famine that killed millions of North
Koreans during the 1990s. Each day his activities, or those of his father or children,
begin the TV news broadcasts and are front-page stories in the newspapers. The
misspelling of his name suffices to send the culprit to one of North Korea's ideological
re-education camps.

In 2008, Kim Jong-il ordered the security forces to prevent foreign videos, magazines,
telephones, computers and CDs from entering the country from China. Several people
have been executed for using mobile phones without permission. Others have been
sent to the concentration camps where at least 150,000 people are held in terrible
conditions, in some cases just for listening to a radio station based abroad. One of
these camps is thought to hold the military officer who managed to send a video of a
public execution to Japan in 2006.

Kim Jong-il has another obsession: the international and exile radio stations that
broadcast programmes targeted at the North Korean population. The Pyongyang
media are told to keep threatening these stations while the police try to track down
those who surreptitiously listen to them. Radio sets are very closely regulated. North
Koreans must have a special permit to own radio sets, which can only be tuned to the
official stations. Independent exile radio stations based in South Korea, such as Radio
Free Chosun, Open Radio North Korea and Radio Free North Korea, nonetheless
manage to break through the barrier of censorship.

Afghanistan, Pakistan - Mullah Mohammad Omar, Taliban chief

Mullah Omar, who likes to call himself “Commander of the Believers” and “Servant of
Islam,” has led the Afghan Taliban since 1994. Nowadays he also has a lot of
support in Pakistan, where he heads the Taliban ruling council, the Rahbari Shura,
which consists of himself and 10 other Talebs. Cloaking himself in mystery and
refusing to be photographed or filmed, Mullah Omar is nonetheless aware of the
importance of the media war. His spokesmen try to be quoted in the media as much
as possible and his thugs threaten local reporters who do not relay his propaganda.

The Taliban, who control many areas of Afghanistan, often kidnap journalists for
ransom or for prisoner swaps. Two French journalists working for France 3, Hervé
Ghesquiere and Stéphane Taponier, have been Taliban hostages since 29 December
2009.The threats to journalists reinforce the Taliban’s sway over the population and
create news black holes in the south and east of Afghanistan and in western Pakistan.

When he ruled the Islamic Emirate of Afghanistan from 1996 to 2001, Mullah Omar
successively banned music, television, the Intermnet and all form of criticism. The only
radio broadcaster just carried religious programmes. The undisputed chief of the
“students of theology,” he swore by the strict application of the Sharia alone.
Nowadays he supports the terror policies of his allies in the Movement of the Taliban



in Pakistan (TTP), which have resulted in countless deaths. Suicide bombing is the
method most commonly used to spread terror.

Vietnam - Nguyen Phu Trong, Communist Party general secretary

The Vietnamese Communist Party congress that was held from 10 to 19 January
2011 ended with Nguyen Phu Trong being elected as the party’'s new general
secretary. This former head of the conservative faction has spent his entire career in
the state apparatus including, from 1967 to 1996, spells as an editor and then editor
in chief of Tap chi Cong San, the Communist Party’s theoretical organ, which helps to
develop the party’s ideology.

Although Trong has not yet achieved the distinction of his predecessor, who had more
than 100 years in jail terms given out to bloggers, dissident writers and critics in the
space of just a few months, his first few months in office have been promising. His
score card includes a seven-year jail sentence for the dissident Cu Huy Ha Vu on 4
April 2011 on a charge of anti-state propaganda, just for defending a multi-party
system in comments posted online and in foreign media.

At total of 18 netizens are currently detained in Vietnam just for calling for democracy
and a multiparty system. Nguyen Dan Que, a 69-year-old independent journalist is
facing the possibility of imprisonment for calling for demonstrations inspired by the
Middle East’s pro-democracy movements. Nguyen Van Ly, a Catholic priest and
human rights activist, could be sent back to prison because of his activities as an
online journalist. Trong has the power to bypass the prime minister and president and
impose censorship and arrests, defying the international community’s
recommendations.

China - Hu lJintao, President

President of the People’s Republic and General Secretary of the Chinese Communist
Party (CCP), Hu Jintao fears that the Arab revolutionary virus could spread to China
and is making more use than ever of the security forces, cyber-police and Propaganda
Department to censor calls for democracy inspired by the “Jasmine Revolution.” Even
if he publicly professes support for media freedom, this conservative communist often
restricts the freedom of the liberal press and dissidents. He gave orders, for example,
for those who signed the pro-democracy Charter 08 to be hunted down. An 11-year
jail sentence was imposed on its main architect, the intellectual Liu Xiaobo, who was
awarded the Nobel Peace Prize in October 2010, and more than 100 signatories
have been harassed. Thirteen netizens, including the human rights activist Liu Xianbin
and the artist Ai Weiwei, are currently detained.

Tibet can only be accessed by the foreign press with a special permit, which is very
hard to get. The president sent the toughest elements of the Communist Party there to
suppress the unrest that erupted in March 2008. Since then, more than 50 Tibetans
have been arrested for circulating photos, video or reports about the situation in the
province. Hu Jintao also ordered a ruthless crackdown on the Uyghurs who revolted in



Xinjiang in July 2009. The Internet was disconnected for several months and was
never fully restored.

Hu Jintao’s determination to control the media cost the lives of infants who fell ill
after consuming baby formula that was contaminated with melamine because, ahead
of the Olympics, the authorities banned the media from cover such stories. And he
continues to refuse to release the “Olympic prisoners” — dissidents such as Hu Jia
who were arrested in 2008 for demanding more democracy and who are still being
held in appalling conditions. The censorship and repression ordered by Hu Jintao
reached unprecedented levels in 2011.

Laos - Choummaly Sayasone, President

A former defence minister who has been president since 2006 and who was reelected
as head of the ruling Lao People's Revolutionary Party in March 2011, Choummaly
Sayasone continues to block the emergence of privately-owned media. He can count
on the loyalty of those who run the state media, including the ruling party
mouthpiece, the newspaper Paxaxon (People), which defines itself as “a revolutionary
publication produced by and for the people.” The activities of the president and top
party leaders are always the lead stories in the state media, which are the only media
permitted in Laos.

The president has issued orders that, when referring to him, journalists should only
use reports put out by the official news agency, Khaosan Pathet Lao (The News of
Laos). The authorities do not, however, censor the Internet. When thousands of
members of the Hmong minority were forcibly repatriated from Thailand, the security
forces prevented several foreign journalists from visiting the “camps” that were set up
to receive them. The president has refused to pardon two Hmongs who have been in
prison since 2003 for working as guides for two European reporters.

EUROPE
Russia - Ramzan Kadyrov, President of the Republic of Chechnya

Often referred to as “Putin’s guard dog,” Ramzan Kadyrov shares the Russian prime
minister’s taste for crude language and strong action. President and undisputed chief
of this Russian republic in the North Caucasus since April 2007, he has restored a
semblance of calm after the devastation of two wars. A high price has been paid for
this superficial stability, the introduction of a lawless regime. Kadyrov's private
militias, which even carry out armed actions in neighbouring republics, are not the
only ones to take advantage of this situation.

Anyone questioning the policies of this “Hero of Russia” (an award he received from
Putin in 2004) is exposed to deadly reprisals. Two fierce critics of the handling of the
“Chechen issue,” reporter Anna Politkovskaya and human rights activist Natalia
Estemirova, were both gunned down — Politkovskaya in Moscow in October 2006 and
Estemirova in Chechnya in July 2009. When human rights activists blamed him for
their deaths, Kadyrov was dismissive: “That’s bullshit, that’s just gossip,” he said. A

10



criminal prosecution was nonetheless brought against Oleg Orlov, the head of the
Russian human rights NGO Memorial, for repeating the allegations.

The Chechen media toe the line. Kadyrov said this about terrorism: “My method is
simple. Those who disrupt the people’s peace must be dealt with harshly, cruelly
even.” And on the press, he added: “The press must be in the service of the Chechen
people’s unity.” In practice, journalists interpret this as meaning they must praise his
every action and the people’s devotion to him.

To ensure absolute loyalty, Kadyrov uses not only fear but also money. New
newspapers have been created with Chechen government funding to create the
impression that the republic’s media are flourishing and vibrant. But they all just
repeat the same refrain ad infinitum. As for foreign journalists, they are accused of
distorting Chechen reality. Kadyrov has a few friends he can count on. They include
the only foreign head of state to congratulate him when he was sworn in for a second
five-year term as president on 5 April 2011 - Belarusian dictator Aleksandr
Lukashenko.

Russia - Vladimir Putin, Prime Minister

Vladimir Putin, who was president from 2000 to 2008 and has been prime minister
for the past three years, continues to make his influence felt in the Kremlin. Tough
leadership from the top in all areas of society is his watchword for rebuilding a strong
state after years of confusion and diluted authority under Boris Yeltsin. The press has
not been spared. “Control” is the key word for this former KGB officer — control of the
state, of economic and political forces, of geopolitical interests and the media.
National TV stations now speak with a single voice.

Independent journalists and human rights activists are exposed to considerable
danger, especially in the North Caucasus. Brutal physical attacks on journalists,
including Mikhail Beketov in November 2008 and Oleg Kashin in November 2010,
have risen in recent years. Five were murdered in 2009 and 25 since Putin came to
power in 2000. President Dmitry Medvedev has recognised the existence of political
murders for the first time but impunity is still the norm. The Nashi (Ours), a
nationalist youth movement created in 2005 at the behest of Putin and others who
lament Russia’s imperial decline, sues newspapers critical of the Soviet era or the
current government and also hunts people down. As well as manipulating groups and
institutions, Putin has created an atmosphere of exaggerated national pride that
encourages persecution of dissidents and freethinkers and a tradition of impunity that
is steadily undermining the rule of law.

11



Turkmenistan - Gurbanguly Berdymukhamedov, President

In four years as president, Gurbanguly Berdymukhamedov has failed to show that
more freedom of expression is a priority, despite his promises of reform to break with
the weirder aspects of the legacy of his predecessor, President-for-Life Saparmurat
Niyazov, whom he served as both health minister and personal dentist. He said in
2010 he favoured a multiparty system and privately-owned media, but the gap
between words and deeds in one of the world’s most brutal and absolute dictatorships
is very wide. Despite opening up the economy and playing Russia and Western
countries off against each other, state control of the country’s five TV stations, 25
newspapers and 15 magazines is absolute and even Russian TV stations that can be
picked up in Turkmenistan are censored before being relayed to local viewers. The
number of journalists and human rights activists in prison or psychiatric hospitals is
unknown.

Activity at a handful of recently-opened Internet cafés is very closely monitored and
they only give access to a highly-censored version of the Web called Turkmenet. A
monthly private broadband subscription is an absurd $7,000 and the government
restored its monopoly of the mobile phone network in December 2010. The army
was called in to quell riots in front of the offices of mobile phone company Altyn Asyr
protesting against a shortage of SIM cards. Turkmenistan continues to be one of the
world’s most repressive states and its population as isolated as ever.

Uzbekistan - Islam Karimov, President

After more than 20 years in power and despite promises of reform, Islam Karimov is
still breaking his own records for repression and paranoia. “Reelected” in 2007 with
88 per cent of the vote, he has steadily boosted his power, ruthlessly silencing the
opposition press through disappearances, forcible internment in psychiatric hospitals
and arbitrary imprisonment. Journalists can pay dearly for their reporting, with
charges of terrorism or extremism and trial on trumped-up charges. At least 11
journalists are currently in prison. Karimov said in 1999 he was “prepared to blow off
the heads of 200 people, to sacrifice their lives, in order to preserve peace and
tranquillity.”

Karimov is everywhere in the state media, which credits him with all the country’s
“successes,” and tolerates no reporting of the country’s social and economic life.
Economic under-development or the plight of women, for example, are incompatible
with the modern image the regime wants to project. “Insulting the Uzbek people” was
one of the charges in prosecutions in 2010 of photographer Umida Akhmedova and
radio show host Khayrullo Khamidov for covering social problems. Voice of America
correspondent Abdulmalik Boboyev was very heavily fined in October 2010 for the
same supposed offence and also for “putting out material threatening law and order.”

Fewer and fewer independent local journalists are working and it has been impossible
for the foreign media to operate in Uzbekistan since the bloody repression of the
2005 uprising in Andijan. Since March 2011 Karimov has tried to ward off any local
imitation of the Middle East revolts. Human Rights Watch has been expelled from the

12



country, state media journalists banned from talking to foreign diplomats without
government permission and contacts with the outside world sharply reduced. Online
censorship has been stepped up and mobile phone operators are required to report
“suspicious content” and cut off Internet access whenever the government decides.

Azerbaijan - llham Aliev, President

Ilham Aliev was carefully prepared for the presidency of this oil-rich country (courted
by many foreign governments) by his father, Heydar Aliev, its ruler since 1969. He
headed the ruling party’s candidate list in the 1999 parliamentary elections and, after
his father suffered a heart attack live on TV in April 2003, he was appointed prime
minister and then elected president later that year. He was “reelected” with 89% of
the vote in October 2008 and tightened his grip in 2009 with removal of limits on
reelection. Initially seen as an amiable man unsuited to the harsh realities of politics,
he proved himself a worthy heir of his father by cracking down on opponents and on
newspapers that support the opposition or criticise the country’s widespread
corruption.

A slight thaw in 2010, when nearly all imprisoned journalists and bloggers were
freed, soon ended. The editor of the weekly Realny Azerbaijan and the daily Gundelik
Azerbaijan, Eynulla Fatullayev, was detained for no good reason and in violation of
European Court of Human Rights rulings, and repression sharply increased in early
March 2011 as the regime appeared to panic in the face of the Middle East uprisings.
Young bloggers and activists such as Bakhtiyar Khajiyev, who called for
demonstrations through Facebook, were jailed. Protests still took place, notably on 11
March and 2 April, but were brutally put down and many journalists arrested and
beaten as they tried to cover the unrest. Staff of the opposition paper Azadlig were
kidnapped and released after being forced to promise not to criticise the regime.
Online activity became more difficult, with independent news sites hacked into,
connections very difficult in regions such as Nakhichevan and several Internet service
providers ordered to block access to Facebook.

Belarus - Alexander Lukashenko, President

Alexander Lukashenko’s already-grim record since coming to power in 1994
worsened with harsh repression of protests after his “reelection” on 19 December
2010, when a score of journalists reporting on it were arrested and beaten by police.
House searches, arrests and trials in Minsk and elsewhere have increased. Natalia
Radzina, editor of the opposition website Charter97.org, was forced to flee abroad.
Irina Khalip, correspondent of the independent Russian paper Novaya Gazeta, was
released from prison in late January 2011 but kept under house arrest. Both
journalists, along with all the losing election candidates and about 60 prominent
activists, are being prosecuted for taking part in the demonstrations. At least two
journalists — Yauhen Vaskovich and Andrei Pachobut — are still in prison. The regime
has used an array of Kafka-esque tactics against Pachobut, who is correspondent of
the Polish paper Gazeta Wyborcza, including cancelling his accreditation and
forbidding him from leaving the country, and he now faces a four-year jail sentence
for “insulting” Lukashenko.

13



The surprising areas of freedom that have remained over the past 20 years have now
been sharply reduced. The state monopoly of all printing and distribution networks
allows for instant crackdown on journalists who try to rock the boat. Selective granting
of accreditation forces many foreign media outlets and their local correspondents to
work illegally, making them even more vulnerable. More than ever, the only option is
to go underground, returning to Soviet-era “samizdats” (forbidden material copied and
distributed clandestinely). The Internet does not make up for this, as cybercafé users
and shared-line phone subscribers have since last year been identified and monitored,
and website content subject to prior approval and monitoring by an “analysis centre”
directly attached to the president’s office. All this in a country bordering the European
Union.

Kazakhstan - Nursultan Nazarbayev, President

Nursultan Nazarbayev was reelected on 3 April 2011 with an announced 95% of the
vote, indicating the plight of the opposition, independent media and critics of the
regime. The country became the first former Soviet republic to annually chair the
Organisation for Security and Cooperation in Europe (OSCE) in 2010 but Nazarbayev
did nothing to change his image as a predator of press freedom. He decreed prison
sentences for anyone attacking his “honour” and “dignity” and tightened rules for
officially registering media outlets. Newspapers can be legally shut down more easily
and journalists who work for a suspended publication can be banned from working for
three years.

The Internet is no longer spared. A 2009 law gave blogs, chat-rooms and other
websites the same legal status as the traditional print media, thus making them liable
to stand trial for press offences, which are punishable by imprisonment. Prosecution
and physical attacks on journalists are common. Journalist Igor Lara was beaten up
for writing about a 19-day strike by 10,000 oil-workers in the southwestern town of
Zhanaozen and about other oil industry problems. Ramazan Yesergepov, founder and
editor of the weekly Alma-Ata-Info, remains in prison. Power struggles inside the
regime continue to take their toll on the media. The country’s most popular blog
platform, for example, was closed in 2008 after the president’s disgraced former son-
in-law used it to launch his own online newspaper.

Italy - Organised crime

Italian shopkeepers, business-people and judges are not the only victims of organised
crime networks such as Cosa Nostra, the Camorra, the 'Ndrangheta, and the Sacra
Corona Unita. Journalists and writers also find themselves in the line of fire as soon
as they try to report on the ltalian mafia. One of them, Roberto Saviano, author of the
book Gomorra, is forced to live under permanent police protection.

14



A dozen journalists work with police protection. There have been hundreds of threats,
anonymous letters, slashed tyres and burned cars. Every journalist writing about these
criminal groups has been watched at one time or another. Lirio Abbate, correspondent
in Palermo for the news agency Ansa and author of | Complici (The Accomplices),
also lives under permanent police protection, as does (since March 2008) Rosaria
Capacchione, who has covered the Camorra for the main Naples daily // Mattino for
more than 20 years. She and Saviano are both hunted by the Casalesi clan. Their
risky work gets no support from Prime Minister Silvio Berlusconi, who said in
November 2009 he would like to “strangle” writers and filmmakers who give Italy a
bad image by focusing on the mafia.

Spain — ETA
Terrorist organisation

Euskadi ta Askatasuna (Basque Homeland and Freedom), the Basque armed
separatist group better known by the acronym ETA, has constantly targeted journalists
in France and Spain since it was founded in 1959. Its victims include José Maria
Portell, murdered in 1978, José Javier Uranga, wounded in a shooting in 1980, José
Luis Lopez de la Calle, murdered in 2000, and Gorka Landaburu, who suffered severe
face and hand injuries when he opened a parcel-bomb in 2001. Several dozen
Spanish journalists are still forced to have bodyguards because of ETA death threats.

ETA exploded a car-bomb outside the Bilbao headquarters of the Basque public TV
station EiTB on 31 December 2008, causing considerable damage but no injuries.
Three weeks later ETA accused journalists of distorting the facts with the support of
“political commissars and editors” and accused EiTB of practising “political apartheid”
and “taking orders from Spain.” In a barely veiled threat, it added: “We are not going
to tell journalists how to do their work. We are making a clear appeal to those in
charge of EiTB to work in a responsible way.”

MIDDLE EAST
Saudi Arabia — King Abdallah Ibn Al-Saud

The country’s sixth king, Abdallah ibn Abdulaziz Al-Saud, came to the throne in
August 2005 and his regime has alternated between repression and openness.
Political activists and journalists have been arrested but the country’s first local
elections have been held. The royal family’s hold on the state and the supremacy of
its Wahabi ideology is based on total control of news. No laws protect freedom of
expression so journalists dare not criticise the regime and self-censorship is the rule.
Stability-threatening regional unrest and the fight against terrorism continue to be
used to justify curbing basic freedoms. Visiting foreign journalists are always
accompanied by government officials who report back on what they do.

Since the start of the Middle East uprisings, including demonstrations in neighbouring

Bahrain, the government has been very careful not to allow such protests to develop
in Saudi Arabia. Access to Saudi websites that sprung up during the Tunisian and

15



Egyptian revolutions calling  for reforms (http://dawlaty.info/  and
http://www.saudireform.com/) were blocked, along with a Facebook page,
“Revolutionary Nostalgia," which also urges reform. Foreign journalists were also
banned from covering protests in the eastern part of the country and a BBC crew was
stopped in March from reporting on unrest in Hofuf. The Reuters correspondent had
his accreditation withdrawn on 15 March after he filed a report on a protest that the
regime considered inaccurate. Saudi Arabia is one the world’s most repressive
countries towards the Internet. New restrictions came into force on 1 January 2011,
adding to laws passed in 2007. More than 400,000 websites are currently blocked.
Far from trying to hide what they are doing, the Saudi authorities defend their
censorship as being necessary to maintain social order.

Bahrain — King Hamad Ben Aissa Al Khalifa

Since the start of the country’s pro-democracy movement, the government has tried to
control news about the protests and the excesses of police and troops. Foreign
journalists have been arrested and deported, others have been unable to get entry
visas and Bahrainis wanting to tell them what is happening have been threatened.
Free-speech activists have been hounded and prosecuted, photographers, bloggers
and netizens arrested (one of them dying in prison), journalists forced to resign from
the main opposition paper and called before the state prosecutor, and printing any
news about ongoing investigations by the military prosecutor banned for supposed
national security reasons. The media blackout has been accompanied by a big regime
propaganda campaign, through media it controls, against major protest leaders, who
are dubbed traitors or terrorists. Hamad Ben Aissa Al Khalifa, as king of Bahrain, is
responsible for all this violence and abuses.

Iran - Ali Khamenei
Supreme Leader

Ayatollah Ali Khamenei, has ruled Iran since the death of the Islamic Republic’s
founder, Ayatollah Khomeini, in 1989. He has been consolidating his predecessor’s
ultra-conservative policies for more than 20 years and controls all the country’s
political and judicial institutions.

As Supreme Leader, he is responsible for the continuing crackdown on journalists and
others since President Mahmoud Ahmadinejad’s disputed reelection on 12 June
2009. His virulent and inflammatory criticism of media with international links has
fuelled the rage of government bodies carrying out the repression. He explicitly agreed
to the judicial system staging show trials of journalists in August 2009 and January
2010 and giving journalists and bloggers heavy prison terms and sometimes death
sentences. The Revolutionary Guards, commanded by Khamenei, control Teheran’s
Evin prison so he is directly responsible for the torture and other abuses of journalists
and bloggers jailed there. Many are held in sections 209 and 240 without being
officially registered and in flagrant violation of international law. Reporters Without
Borders accuses Khamenei of crimes against humanity.

16


http://www.saudireform.com/

Iran - Mahmoud Ahmadinejad
President

Since President Mahmoud Ahmadinejad’s disputed reelection on 12 June 2009, the
opposition has been mercilessly and violently repressed. Many journalists have
alternated in the past year and a half between arbitrary detention and being under
surveillance, forcing many to flee abroad for fear the next arrest could mean longer
imprisonment. More than 200 journalists and bloggers have been arrested, 40 are
still in prison and 100 or so have left the country, the biggest exodus since the 1979
revolution. Ahmadinejad is directly responsible for this crackdown, which he organises
with the ministries of intelligence, culture and Islamic guidance and the Revolutionary
Guards. He also closely supervises the list of journalists to be arbitrarily arrested. A
score of media outlets have been shut down by the culture ministry’s censorship arm,
the Press Authorisation and Surveillance Commission. The government hounds
journalists and their families, makes summary arrests and uses secret imprisonment
to silence its critics.

The state monopoly of broadcast media continues, private ownership of satellite
dishes forbidden and the government does all it can to stop foreign radio and TV
broadcasts in Persian being picked up in Iran. Foreign media are closely watched and
their local correspondents risk losing their accreditation at any time. Many foreign
journalists were unable to get their visas extended in 2011 and had to leave the
country. International organisations very rarely get permission to visit Iran.

Israel — Israeli Defence Forces

IDF soldiers were again responsible for abuses of authority and acts of violence against local
journalists in the Palestinian Territories in 2010 and Reporters Without Borders registered
more than 50 cases. In addition, the 60 or so foreign journalists aboard the humanitarian
flotilla heading for the Gaza Strip on 31 May 2010 told how IDF soldiers who arrested,
detained and expelled them seized all their equipment, documents and personal belongings.
None of it has been returned so the soldiers can be considered guilty of theft, and many
journalists have filed complaints. Israeli soldiers are rarely punished for their abuses.

Libya - Muammar Gaddafi
Head of state, Guide of the Revolution

Before the 2011 uprising in eastern Libya, nearly all the country’s media outlets were state-
controlled or tied to Muammar Gaddafi. Small signs of opening-up appeared in 2007 and
2008, when privately-owned media outlets were allowed (controlled by Al-Ghad, a company
owned by Gaddafi's son Seif al-Islam) and three foreign news agencies were permitted to
open offices in Tripoli. But in 2010, Al-Ghad was nationalised and opposition websites
began to be censored.

Since the uprising in February 2011, attacks on journalists by the government and Gaddafi

17



loyalists have increased. The “Guide of the Revolution” has expressed his hatred of foreign
media (“stray dogs”) and accused them of causing chaos. His regime said it would treat
journalists who entered the country illegally as Al-Qaeda agents and warned they could be
arrested at any time. Gaddafi loyalists arrested more than 20 foreign journalists entering the
country from Tunisia and Egypt, legally or not, and at least six Libyan journalists are thought
to have been arrested since the uprising started. Besides, four journalists have been killed.
Foreign journalists invited to Libya by Gaddafi have not been allowed to work freely, have
been forced to go where the regime says, and been routinely threatened and insulted. Gaddafi
decides which of them can stay in Tripoli and in early April ordered 26 media to leave the
country.

Syria - Bashar el-Assad
President

Despite the appearance of privately-owned media outlets, the ruling Baath Party keeps total
control of the news. The country’s return to the international scene in 2008 has not changed
the situation. Censorship includes the Internet and access to more than 200 websites is
blocked. The information ministry began redrafting the press law in 2005 to incorporate the
Internet and since 2007 cybercafé managers have been obliged to keep copies of all
comments their customers post on chat forums. The government approved a law in late
2010 to further restrict online activity.

Since the street protest movement began in mid-March 2011, threats and physical attacks
against journalists have increased and foreigners, notably those working for AP and Reuters
news agencies, have been arrested and deported. Many Syrian journalists and bloggers have
been arrested too and the regime has prevented the media from going to cover
demonstrations. Entry visas for foreign journalists are hard to get. Syrians and foreigners
living in the country are afraid to speak up and the authorities have imposed a media
blackout on the protests and on the brutality of police and troops against demonstrators.

Palestinian Territories — Hamas security forces in Gaza

Journalists have been paying dearly in the power struggle between Fatah and Hamas
in the Palestinian Territories since Hamas seized power in the Gaza Strip in June
2007. The resulting major split in the media was aggravated by the lack of agreement
between the two movements on holding parliamentary and presidential elections in
2010. The Hamas government has made it clear since June 2007 that it wants to
control the media in Gaza, threatening media freedom. After the Gaza branch of the
Union of Palestinian Journalists was disbanded, Hamas established a new system of
accreditation for all telecommunications and Internet companies as well as broadcast
media and news agencies based in the Gaza Strip. Hamas also enforced a 1996 law
under which journalists can be imprisoned for putting out news deemed to threaten
“national unity.”

Threats, physical violence and arbitrary arrest and detention by Hamas security forces
are common. A score of journalists were arrested or roughed up during 2010 by the

18



Hamas interior ministry’s security service. Such measures oblige Palestinian
journalists to censor themselves. Security forces have harshly broken up meetings
since mid-March 2011 in the centre of Gaza City organised by the “March 15
Coalition” calling for reconciliation between Hamas and Fatah, and have arrested and
beaten journalists, including about 20 on 15 March. Security forces raided many
local and foreign media offices on 19 March looking for photos of the crackdown.

Palestinian Territories — The Palestinian Authority’s security forces

Journalists have been paying dearly in the power struggle between Fatah and Hamas in the
Palestinian Territories since Hamas seized power in the Gaza Strip in June 2007. The media
is sharply divided between those linked to the Palestinian Authority and those in Hamas-ruled
Gaza. Arresting journalists has become a way to settle scores. Nobody is spared and the lack
of agreement between the two movements on holding parliamentary and presidential
elections in 2010 has aggravated the situation. In the West Bank, the Palestinian Authority’s
security forces and intelligence service controlled by President Mahmoud Abbas made many
arbitrary arrests of pro-Hamas journalists in 2010, including about 40 journalists working
mainly for the Hamas-funded A/-Aqsa TV who were questioned about their work, source of
funding and links with Hamas government officials.

Yemen - Ali Abdallah Saleh
President

Ali Abdallah Saleh, in power since 1978 and struggling to stay there amid street protests,
strengthened his regime’s already-tight control over the media in 2009 by imposing a news
blackout on military offensives in the north and the south of the country. Journalists and
netizens who stray from the official line are routinely arrested, kidnapped or physically
attacked. The regime has shut down most of the opposition press and set up a special court
to try press offences. Vague and subjective concepts in the 1990 press law such as harming
“national security,” threatening “national unity” or undermining “the country’s foreign
relations” are used to gag journalists. Since the 2011 pro-democracy demonstrations began,
threats, arrests and physical attacks on journalists have increased as the regime has sought
to stifle reporting of the its repression. Two local journalists were Killed by government snipers
as they covered the protests and the regime closed the offices of Al Jazeera in Sanaa.
Foreign journalists have been deported and other prevented from getting into the country.
Entry visas are hard to get.

19





