


 3   	     

 INTRODUCTION 
The Palestinian Territories make up one of the most difficult places 
in the world to practise journalism. Freedom of information there is 
under constant threat. In the West Bank and Gaza, when news media 
are not hit by Israeli arrests, detention and live fire, they are targeted 
by the supposedly friendly Palestinian Authorities and Hamas, in the form 
of arrests, threats and attacks. News coverage itself is subjected 
to political events. Politicized and partisan journalists and media 
organizations are caught in a political vice. How can they escape its grip?

Now that the peace process between Israel and the Palestinians is – 
once again – at a standstill, the Palestine Liberation Organization 
and Hamas signed a reconciliation agreement in Gaza on 23 April. 
In theory, this agreement would put an end to seven years of division. 
Members of the “national consensus” government were sworn 
in on 2 June, and Mahmoud Abbas announced that elections would 
take place later this year.

As a result, Palestinians in the West Bank have been able to buy copies 
of Hamas newspapers since early May, such as Falestin, which had been 
gone from newsstands since 2007. Gaza residents are once again able 
to read Palestinian Authority dailies Al-Quds, and Al-Hayat Al-Jadida.

Does the return of these 
once-banned newspapers signal 
a real or a symbolic development 
for freedom of information 
in Palestine? During a 10-day 
mission to Palestine by Reporters 
Without Borders from 25 October 
to 4 November, 2013, Palestinian 
and foreign sources in Gaza, 
Ramallah, Nablus, Bethlehem 
and Jerusalem had only one word 
to describe the situation: Inqissam 
(division). Journalists, human rights 
advocates, NGO staff members, 
diplomats and political figures 
all shared the view that without 
real and lasting peace between 
Palestinian factions, the quality 
of information – and freedom 
of information – cannot improve.

1

P

P

P

P

P

P

P

P
P

P

P

P

P

P

P

P

P

P

P

West Bank

Israel

Gaza
Strip

Egypt

Jordan

JO
R

D
A

N
 R

IV
E

R

M
ed

i t
e r

ra
n

e a
n  

S
e a

D
ea

d
 S

ea

Lebanon O
ccupied G

olan H
eights

              (Syria)

Syria
U

N
D

O
F

L
A

K
E

T
IB

E
R

I A
S

Safe Passage
(Non-functional)

GULF O
F  

AQABA

Tubas

Jenin

Nablus

Hebron

Salfit

Tulkarm

Jericho
Ramallah

Bethlehem

Qalqiliya

Jerusalem

Acre

Eilat

Haifa

Ashdod

Tiberias

Nazareth

Be'er Sheva

Tel Aviv-YaffoTel Aviv-Yaffo

Gaza City

Khan Yunis

P

P

P

P

P

P

P

P

Rafah
Crossing

Allenby Bridge
Crossing

Sheikh Hussein
Crossing

Sheikh Hussein
Crossing

o

Karak

Balqa

Amman

Irbid

Madaba

Ajloun

Al Qunaytirah

¥

0 30 6015
Km

United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs

DECEMBER 2011

OCCUPIED PALESTINIAN TERRITORY

International boundary

Boundary of former Palestine Mandate

1949 Armistice (Green Line)

Area A and B

Area c

Israeli Unilaterally declared Jerusalem 
Municipal Boundary
Ceasefire line 1974 administered by 
UNDOF 

Airport

Capital

Main City

West Bank ~ 848,000 refugees

Gaza ~ 1,167,000 refugees

Lebanon ~ 455,000 refugees

syria ~ 496,000 refugees

Jordan ~ 2 million refugees

PALETINIAN REGISTERED REFUGEES*

Source: UNRWA, January 2011

Palestinian civilians living in the occupied Palestinian 
territory (oPt) continue to bear the brunt of 

ongoing conflict and Israeli occupation. A lack of 
respect for international humanitarian and human 
rights law has resulted in a protection crisis with 
serious and negative humanitarian consequences. 

In the Gaza Strip, Israel continues to impose a land, 
sea and air blockade that has significantly undermined 
livelihoods, seriously diminished the quality of, and 
access to, basic services, and which amounts to 
collective punishment of the population of the Gaza 
Strip. 

In the West Bank, East Jerusalem is isolated from the 
rest of the West Bank. Communities in Area C face 
a range of pressures, including demolitions, settler 
violence, and movement and access restrictions, that 
make meeting basic needs increasingly difficult and 
threaten Palestinian presence in the area. Bedouin 
and herder communities are particularly vulnerable. 
Unlawful Israeli settlement activity lies at the heart of 
many of the humanitarian difficulties facing Palestinians 
in the West Bank. 

Overall, the lack of accountability for violations of 
human rights and humanitarian law, along with a failure 
to effectively enforce the rule of law when it comes 
to attacks on Palestinians and their property by Israeli 
military forces or Israeli settlers, has created a climate 
of impunity that contributes to further violence. 

The oPt population is only 38% of the global Palestinian 
population, projected at 11.2 million people, approximately 
44% of which are refugees registered with the UN. 
Outside the oPt, 1.4 million Palestinians live in Israel, 5 
million live in Arab countries and 640,000 in other parts 
of the world. 

4.2 million Palestinians 
live in the oPt, with 2.5 

million in the West Bank 
and 1.6 million in the 

Gaza Strip.

38% of the population 
of the Gaza Strip and 

18.3% of the West 
Bank live in poverty.

28% unemployment rate 
in the Gaza Strip and

20% in the West Bank  

5.8 persons 
is the average Palestinian 
household size in the oPt.

33% of the population 
of the oPt is food 

insecure.

73 litres/capita/day (l/c/d) is 
the average water consumption 

in the West Bank and 
80-90 l/c/d in the Gaza Strip, 
below the WHO standard of 

100 l/c/d.

500,000 Israeli 
settlers live in 150 
settlements and 100 
outposts in the West 

Bank, in contravention of 
international law.  

Nearly 44% 
of the oPt population 

are refugees and nearly 
50% is below the age 

of 18.*

Key Facts on the oPt

DISCLAIMER: The designations employed and the presentation of material on this map do not imply the 
expression of any opinion whatsoever on the part of the Secretariat of the United Nations concerning the 
legal status of any country, territory, city or area or of its authorities, or concerning the delimitation of its 
frontiers or boundaries. Reproduction and/or use of this material is only permitted with express reference 
to “United Nations OCHA oPt” as the source.

*Source: PCBS

Scan it!
with QR reader App

Source : OCHA “Occupied Palestinian territory : Overview Map | Dec 
2011,” Published January, 2012.

© AFP / ABBAS MOMANI

http://www.ochaopt.org/documents/ ochaopt_atlas_opt_general_december2011.pdf 
http://www.ochaopt.org/documents/ ochaopt_atlas_opt_general_december2011.pdf 


 Young,  
 politically committed  
 journalism 
1) Newly minted media

Except for Al-Quds, a newspaper founded in 1951 by the Abu Zalaf family, 
the Palestinian press emerged after the signing of the Oslo Accords 
in September 1993. The Palestinian Authority first had to establish a legal 
structure for the press. A law on the written press was adopted in 19951.

The first Palestinian broadcast media were not launched until Oslo II 
(the intermediate agreement on the West Bank and Gaza) was signed 
in September 1995. Article 36 of Annex III (Protocol on Civil Affairs) 
is designed to provide a framework for Palestinian telecommunications, 
especially terrestrial and satellite radio and television, by establishing 
a Joint Technical Committee. Israel imposed strict limits on the creation 
of these media.

“The first Intifada was not covered by Palestinians because the Israeli Army 
systematically arrested Palestinian journalists,” a local cameraman says. 
“This is why we felt the need to have our own images, our own media.” 
A television executive in the West Bank adds: “There were plenty 
of programs in Arabic in the Israeli media, but almost always during the day. 
In the evening, they broadcast nothing but movies in Hebrew. The Jordanian 
media were fairly boring, with lots of news about the army, the king... 
There was only a program for children that was actually focused 
on Palestinians, nothing more. After Oslo, people wanted local news, 
and they still do. Therefore, television seemed to be the best response.”

Palestinian media organizations, in other words, are less than 20 years old. 
Tarik Al-Mahabeh, a Nablus radio station, for instance, opened in 1997. 
According to its director, it was the second station to be authorized, 

1
following Al-Mahboubah wa Al-Salam in 1996. Nevertheless, it should be 
noted that the very first radio station was that of the Palestinian Authority – 
Sawt Falestin – launched on 2 July 1994, following Arafat’s return 
to Palestine after 27 years in exile. Radio Bethlehem 2000, launched 
in 1996, did not receive its authorization until 1999. The first Palestinian 
television channel, Gamma TV of Nablus, went on the air in 1994.

After the Second Intifada and the division of the Palestinian territories, 
with Israeli Army checkpoints scattered throughout, numerous media 
entrepreneurs opted to start radio stations or television networks rather 
than newspapers, which were difficult to distribute. The dismantling 
of numerous checkpoints in recent years has not changed this dynamic. 
The Second Intifada has also had important economic effects 
on the Palestinian media market, forcing organizations to join their efforts 
and form working networks.

1 Analysis by Article 19 and CMF 

2 Jerusalem Law of 30 July 1980 

3 The UN and the majority of member States consider this part of the city as occupied territory. Security Council Resolution 
478 characterizes the Israeli annexation of this part of Jersualem as a violation of international law.

 Al-Quds, a Palestinian  
 paper operating  
 under Israeli military  
 censorship 

Created by the Abu Zalaf family 
in 1951, Al-Quds is the oldest 
Palestinian daily. Unlike Al-Ayam 
and other newspapers, Al-Quds 
is printed in Jerusalem, 
as the paper’s name indicates, 
more specifically in East Jerusalem. 
The Israeli army conquered 
this part of the city in the Six-Day 

War of 1967, then annexed 
it in 19802 (an annexation 
not recognized by the United 
Nations3). Located in territory 
that the State of Israel has placed 
under its effective control, 
Al-Quds is subject to Israeli 
military censorship.

Though some of the newspaper’s 
journalists say that censorship 
is more relaxed than in the past, 
it has not disappeared. Some issues 
are off-limits: for example, 
the death in detention 
of a Palestinian prisoner, or any 
information deemed dangerous 
to Israeli security.

http://www.knesset.gov.il/process/docs/heskemb4_eng.htm
http://www.article19.org/data/files/pdfs/analysis/palestine.prs.99.pdf
http://en.wikipedia.org/wiki/Jerusalem_Law
http://www.alquds.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_Military_Censor
http://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_Military_Censor


 7   	     

2) An appearance of pluralism
The number of Palestinian media outlets is impressive, especially 
compared with Arab countries in the region. However, following a boom 
in the 1990s, the number has fallen. Today, there are more than more than 
12 television channels, and nearly 60 radio stations in the West Bank; 
as well as 22 satellite TV and five radio stations in Gaza. In addition, 
the West Bank has more than 30 newspapers and online news agencies, 
and Gaza has no fewer than 20. And all this for a country with a population 
of 4.4 million! 

The Palestinian media landscape is notable for its local character. A strong 
media presence exists in Ramallah in the West Bank. But each city harbors 
its own media: approximately 10 broadcasters transmit from in Nablus, 
in the northern West Bank (two television channels and eight radio 
stations); eight in Bethlehem (two television channels and six radio 
stations); and about as many in Hebron in the southern West Bank 
(eight radio stations and one television channel). A Nablus journalist told 
Reporters Without Borders that the news broadcast on his station 
is essentially local, focused on events in the city and in neighbouring 
villages.

To obtain a TV licence in the West Bank, a television network must first 
obtain approval from three ministries. The interior ministry examines 
financing sources, information ministry reviews program content, 
and telecommunications ministry grants technical approval 
to the assigned frequency, in coordination with the Joint Technical 
Committee. 

The licence must be renewed annually, with the price set according to 
transmitting power and the size of the coverage zone. Some journalists 
point to a fee increase in 2009-2010 as a “disguised means of forcing 
certain media to shut down.” Others say that, “depending on a broadcast 
outlet’s political tone, the interior minister can deny a broadcast permit”.

The size of the media community is considerable, considering 
the Territories’ population -- an estimated 2,000 (1,600 in the West Bank 
and 430 in Gaza). That number may explain the terms “army 

of journalists”, that some people use. In the absence of an independent 
press-accrediting body, which would provide completely reliable numbers, 
these statistics were furnished by journalists’ unions in the West Bank and 
Gaza.

3) Historically politicized journalists

After the creation of the Palestinian Authority, when the first media 
organizations saw the light of day, professional journalists were scarce. 
Given the national history, the first journalists were, above all, activists 
working for partisan media. Most of them saw their journalism as a means 
to fight Israel and liberate Palestine. “Before the Oslo Accords, journalists 
were either in prison, or writing political leaflets...They had their articles 
published in Lebanon, Cyprus, Tunisia or Syria, depending on their 
political connections,” one of them says.

This activism is a given. As Raed Othman, director of Ma’an News Agency, 
notes: “Many journalists have a political background.” But while the first 
Palestinian journalists learned on the job, Palestinian universities have 
since established teaching programs, including Birzeit in Ramallah 
in 1998 and Al-Najah National University in Nablus in 2010.

Nevertheless, the links between the media and politics have only 
tightened. “As Palestinians, we cannot be neutral in regard to the Israeli 
occupation,” one of them exclaims. Another adds: “As journalists, we 
serve our country!”

4) Media as political party mouthpieces

A foreign diplomat underlines the “incestuous ties” between politics 
and the media. In the West Bank, news organizations reflect Palestinian 
Authority policy. They do not constitute anything close to a counter-
balance to government power, casting no critical eye on the Authority 
and its activities, although society at large is highly politicized and well-
educated. One journalist, who contributes to foreign media, deplores 
the lack of independence by Palestinian media. For her, “they are public 
relations agencies more than anything else.” A colleague goes one step 
further: “The media are not fulfilling their responsibility as counter-
balance. None of them is independent, despite what they say, 
because none of the media backers is independent.”

One foreign observer tells Reporters Without Borders that Wafa, 
the Palestinian Authority press agency, is “its master’s voice, or worse” 
and that “Al-Hayat Al-Hadida is a government newspaper.” 
The same source characterizes Al-Ayam as “semi-official,” emphasizing 

©
 A

F
P

 /
 A

B
B

A
S

 M
O

M
A

N
I

http://www.pcbs.gov.ps/site/881/default.aspx
http://www.pcbs.gov.ps/site/881/default.aspx
http://mdc.birzeit.edu/
http://www.najah.edu/ar/page/2557
http://www.wafa.ps/
http://www.alhayat-j.com/newsite/index.php
http://www.al-ayyam.com/


 9   	     

that Akram Haniyeh, editor in chief since the paper’s 
founding in 1994, was an adviser to Arafat before 
taking the same position with Abu Mazen (Mahmoud 
Abbas). He views Al-Quds as more independent, 
given that its news staff was not chosen by 
the Palestinian Authority. However, he adds, 
“this newspaper is not known for 
its critical views on the Authority”.

Hamas media in the Gaza Strip prompt similar 
comments. These media include the Safa news 
agency, as well as publications authorized 
in this territory. Once again, an analyst goes so far 
as to describe as “incestuous” the relations between 
press and politics in Palestine, emphasizing 
the close ties to advertisers. Today, these partisan 
affiliations add to a polarization that has only 
intensified since the “division” (Inqissam, 
as Palestinians call it) of 2007, when Hamas 
seized power in Gaza.

The break between the Palestinian Authority 
in the West Bank and Hamas in Gaza has torn 
Palestinian society. Since then, media organizations 
as well as journalists are clearly divided between 
those close to Hamas and those close to Fatah. 
In one journalist’s account of the 2007 split: 
“Either you are with us, or you are against us... 
In Gaza, anyone affiliated with the Palestinian 
Authority was considered a traitor, and vice-versa. 
Journalists have taken on this way of thinking.”

This dichotomy can be seen in the near-absence 
of independent media in the Palestinian territories. 
Nevertheless, one foreign observer sees polarization 
as less of a factor among journalists themselves. 
“They are more independent than their editors,” 
he says, noting the latters’ close ties to those 
in power, in both Gaza and the West Bank.

This politicization and polarization are perfectly 
reflected in the Palestinian journalists’ union 
(see inset text). In the words of one commentator, 
the union is “nothing but a political organization”.

The journalists’ union was headed 
from 1999 to 2009 by Naim 
Toubassi, known for his embrace 
of patronage. On 3 September 
2007, Hamas officials decided 
to dissolve the union’s branch 
in Gaza, thereby reinforcing 
the separation from the West 
Bank.

In 2010, the union’s new head, 
Abdul Nasser Najjar, established 
a committee in Ramallah to clean 
up the union and eliminate from 
its rolls all members who were 
not journalists. Then, in Gaza, 
came a takeover in October 
2011. With the tacit approval 
of Hamas security forces, dozens 
of journalists affiliated with 
Hamas and the Islamic Jihad 
movement took over the union’s 
offices, threw out the employees, 
confiscated their mobile 
telephones and proclaimed 
themselves the new leaders.

After the failure of negotiations 
between the Palestinian Authority 
and Hamas to jointly organize 
union elections in March 2012, 
two unions were created: one 
in the West Bank and one 
in Gaza.

 Disunity in  
 journalists’ union 

Journalists’ union elections 
were held on 9 March 2012 in 
Jerusalem and the West Bank. 
Members who were clearly 
leaders of political organizations 
decided not to run, but political 
factions were still well 
represented. However, 
five independents were elected 
to the council, and two to 
the executive bureau. In order 
to put an end to some abuses, 
a “Rules and Ethics” commission 
was established.

In Gaza, a new union, under 
Hamas orders, was established 
on 18 March 2012, with 
a three-year mandate. 

But journalists affiliated with 
Fatah refused to recognize 
its legitimacy. In addition, 
the union that suffered 
the 2011 takeover continues 
its activities under the leadership 
of Dr. Tahseen Al-Astal. 
The head of the union for 
Hamas-affiliated journalists, 
Yasser Abu Heen, editor 
in chief of the Safa agency, 
finally resigned in July 2013 
as secretary general.

Estimating the membership 
of his union in Gaza at 530 
(430 according to other 
sources), he attributed 
his resignation to a wish for 

unification and expressed regret 
that the two sides still had not 
been able to put aside their 
differences.

The two unions do not cooperate 
at all. It should be noted that 
there have not been genuine 
journalists’ union elections 
in Gaza (recognized by  
the profession as a whole) 
since 1999. The split in 
the Palestinian journalists’ union 
is emblematic of the general 
condition of the media, 
and of Palestinian society 
as a whole.

© AFP / HOSSAM ABU ALLAN

http://safa.ps/
http://en.rsf.org/palestinian-territories-hamas-disbands-journalists-union-06-09-2007,23565.html
http://en.rsf.org/palestinian-territories-hamas-disbands-journalists-union-06-09-2007,23565.html
http://en.rsf.org/territoires-palestiniens-hamas-journalists-seize-union-14-10-2011,41204.html
http://en.rsf.org/territoires-palestiniens-hamas-journalists-seize-union-14-10-2011,41204.html


 11   	     

 Journalists caught  
 in a many-sided  
 conflict 

A - Israeli army, predator of press 
freedom
Most Palestinian journalists who spoke to RWB view the Israeli army 
as the main source of danger -- the major enemy of Palestinian 
media workers doing their jobs. Not only are media organizations targeted, 
but journalists also face physical danger. Palestinian and non-Palestinian 
photojournalists regularly come under deliberate fire from Israeli soldiers. 
This occurs mainly as journalists cover weekly demonstrations held 
to protest construction of the separation wall.

The Palestinian Center for Development & Media Freedoms (MADA), 
which tracks press freedom violations in the Palestinian territories 
committed by all sides (the Israeli army, the Palestinian Authority 
and Hamas), registered 139 attacks in 2010 by Israeli troops 
and settlers, against 79 by Palestinian security forces. 
The number decreased slightly in 2011, with 206 violations overall, 
with more (106) committed by the Palestinians than by the Israelis (100). 
In 2012, of the 238 press freedom violations recorded, 164 (70%) 
were committed by Israeli forces. This was a dark year, with an 11.5% 
increase in attacks, which also became more deadly. In 2013, 
the organization documented 151 press freedom violations 
(of a total of 229) by Israeli forces.

2
1) Media organizations as military target

In recent years, many Palestinian media organizations have endured 
military raids, seizures and other repressive actions by the Israeli army. 
The military, often acting in arbitrary fashion, cites as sole motivation 
the duty to safeguard the security of the Israeli state. Security rhetoric 
serves as an all-encompassing justification when other reasons have 
proved invalid.

The two most recent Israeli military operations in Gaza (“Cast Lead,” 
in December 2008-January 2009 and “Pillar of Defence” in November 
2012) have not spared the media. News coverage was clearly one 
of the victims of “Cast Lead.” In a February 2009 report, Reporters Without 
Borders summed up results: “Six journalists died between 27 December 
2008 and 17 January 2009, two of them while working, and at least 
three buildings housing media were hit. Foreign journalists were banned 
from entering the Gaza Strip throughout the conflict4. The Israeli army 
had by then already targeted media with ties to Hamas.

During Operation “Pillar of Defence,” foreign journalists were not barred 
from the Gaza Strip. In fact, Tsahal expanded its communications 
via Facebook and Twitter. But the outcome of the operation was no less 
tragic: two journalists killed and 11 wounded, including Khadar Al-Zahar 
of Al-Quds TV, who had a leg amputated.

Numerous media were blocked from carrying out their work after 
the bombing of the Al-Shawa Wa Hassri and Al-Shourouq towers: 
Al-Quds TV; Sky News Arabia; ARD, a German TV network; 
and the Arab networks MBC, Abu Dhabi TV and Al-Arabiya, 
as well as Reuters, Russia Today, and Ma’an, the Palestinian news service.

4 See Reporters Without Borders report: “Israel/Gaza – Operation ‘Cast Lead’: News control as military objective,”

Violations by 
Israeli army 

(and settlers)

Proportion 
(%)

Palestinian 
violations

Proportion
(%) TOTAL

2008 147 57,2 110 48,2 257

2009 97 56 76 44 173

2010 139 63,8 79 36,2 218

2011 100 48,5 106 51,5 206

2012 164 69 74 31 238

2013 150 66 78 34 229

TOTAL 798 65,4 523 34,6 1221

Source: MADA (2013 report, complete version published in 2014)

http://www.madacenter.org/report.php?lang=1&id=1139&category_id=5&year=2012
thtp://www.madacenter.org/images/text_editor/ar2012.pdf
http://www.madacenter.org/reports.php?id=5&lang=1&year=2013
http://www.madacenter.org/reports.php?id=5&lang=1&year=2013
http://en.rsf.org/israel-media-involved-in-several-30-12-2008,29837.html
http://en.rsf.org/IMG/pdf/Rapport_Gaza_janvier_2009_GB-2-2.pdf
http://www.madacenter.org/images/text_editor/MADA-annual-Report2013.pdf


 13   	     

On the night of 28 February 
2012, the Israeli army mounted 
a raid against the offices 
of Wattan TV located 
in Ramallah, in territory 
controlled by the Palestinian 
Authority. Some of the network’s 
equipment was seized, including 
transmitters, as well as 
administrative files and other 
company documents.

Israeli authorities have put 
forward three different 
justifications for the military 
operation. At first, they said 
the Wattan TV broadcast 
frequency interfered with Israeli 
media transmissions. 
The network rebutted 
that argument, noting that 
the Joint Technical Committee 
established by interim Israeli-
Palestinian accord (Oslo II) 
had not been notified 
of this potential problem, 
as the accord required. 

 Wattan TV – “The security  
 doctrine allows everything  
 to be legitimized in Israel,  
 even arbitrary actions.” 

The second reason given was 
that the Wattan TV frequency 
interfered with various 
communications systems. 
Wattan TV also rejected 
that explanation on the grounds 
that the alleged interference had 
not previously been reported 
to the Joint Technical Committee.

The Palestinian Authority’s 
ministry of telecommunications 
and information technology 
and the Ramallah Governorate 
have noted the Israeli authorities 
refused to consult the Joint 
Technical Committee before 
carrying out the raid and seizing 
equipment.

In January 2013, part of the 
seized equipment was returned, 
though it had been rendered 
useless. And the Israeli army 
finally decided to officially 
confiscate the transmission 
equipment. But official notice 
of the seizure came only 
in August 2013, 18 months 
after the fact.

The final official justification 
given by the Israelis was 
that it “posed a threat to 
defense activities”, as well as 
“communications systems”. 
Since the security doctrine was 
invoked, no further details had to 

be supplied. It should be noted 
that the authorities resorted 
to this argument more than one 
year after the raid, effectively 
illustrating the arbitrary nature 
of the confiscation.

On 4 December 2013, 
the Israeli Supreme Court 
decided not to overturn 
the Israeli army order to seize 
the network’s transmission 
equipment. That day, 
the government’s lawyer 
requested an ex parte hearing 
in order to show how 
the country’s security concerns 
justified the equipment seizure. 
The court accepted the closed 
hearing request, although 
the Wattan TV lawyers, Michael 
Sfard and Noa Amrami, pointed 
out the importance of the need 
to respect the right to present 
a counter argument to each item 
of state evidence. At the end 
of the 15-minute hearing, 
the court decided, without giving 
any reasons or justification, 
not to overturn the Israeli 
army decision to confiscate 
the Wattan TV equipment. 
The court decision upheld 
the argument that Wattan TV 
broadcasts interfered with some 
communications that touched 
on security.

However, the Israeli Supreme 
Court did not close the case. 
Concluding that Wattan TV 
had used an illegal broadcasting 
frequency, the court granted 
the network 45 days to acquire 
a new frequency. Wattan TV 
complied, obtaining a new 
frequency from the Palestinian 
Authority’s telecommunications 
and information technology 
ministry. But Israel, 
whose consent was required 
under the 1995 accord between 
Israel and the PLO, refused to 
go along. And on 24 April 2014, 
the network’s lawyer received 
a message from the legal 
department of the Israeli army 
threatening to mount a new raid 
if the network continued 
to broadcast programs. 
The IDF justified this new 
demand to shut down 
broadcasting with a claim 
of interference by the new 
frequency with communications 
at Ben Gurion Airport – 
therefore, a security threat. 
Arguing that the network 
obtained the new frequency 
illegally, the IDF said 
the network’s move violated 
the provisions of Oslo II 
by posing a threat 
to regional security.

An Israeli army spokesman said, via the Twitter account 
@IDFspokesperson, that the buildings which had been hit housed 
a Hamas communications centre. Reporters Without Borders stated: 
“Even if the targeted media support Hamas, this does not in any way 
legitimize the attacks. We call for a transparent investigation into 
the circumstances of these air strikes. Attacks on civilian targets 
are war crimes and serious violations of the Geneva Conventions. 
Those responsible must be identified”.

According to information gathered by the organization 
7thEye, the Israeli Army opened an investigation 
into the targeting of media during “Pillar of Defence”.

IDF abuses of Palestinian media are not confined 
to military operations in the Gaza Strip. A West Bank 
journalist expressed outrage that “licences issued 
by the Palestinian Authority offer no protection 
against arbitrary actions by the Israeli army, 
which when it wants to can silence a Palestinian 
media outlet, even if it is located in Zone A.” Many 
media organizations have been affected 
by mistreatment of this kind, including Tarik 
El-Mahabeh radio in 2002, and Gamma TV in 1997.

More recently, on 6 June 2014, the Israeli police 
prohibited broadcast of the weekly programme 
“Good Morning Jerusalem,” which is transmitted live 
every Friday on the Palestinian Authority’s Palestine 
TV channel, from the Palmedia studio in East 
Jerusalem.

In addition, Wattan TV, whose equipment was 
confiscated in February 2012 (see inset text), 
and Al-Quds Educational TV, a network whose 
offices are located in Al-Bireh, 2 km from Ramallah, 
in territory controlled by the Palestinian Authority. 
On 20 November 2011, the Israeli communications 
ministry ordered the closing of radio Kol Hashalom 
(Voice of Peace), based in annexed East Jerusalem 
and broadcasting from Ramallah in the West Bank. 
The station was accused of not being licensed 
to broadcast and of “inciting hatred towards Israel.” 

In reality, this station had been broadcasting programs 
in Hebrew and Arabic for the past seven years, 
encouraging efforts to promote peace and dialogue 
between Israelis and Palestinians. Before the move 
against that broadcaster, Radio Bethlehem 2000 
(Sawt Bethlehem 2000) had arbitrarily been shut 
down and had its equipment seized by the Israeli 
army.

http://en.rsf.org/israel-israeli-troops-force-two-02-03-2012,41985.html
http://www.wattan.tv/
http://en.rsf.org/palestine-call-for-return-of-wattan-tv-02-12-2013,45530.html
http://en.rsf.org/israel-disappointing-decision-in-wattan-09-12-2013,45571.html
http://en.rsf.org/israel-disappointing-decision-in-wattan-09-12-2013,45571.html
http://en.rsf.org/palestine-israeli-army-issues-raid-threat-to-19-05-2014,46296.html
http://en.rsf.org/palestine-israeli-army-issues-raid-threat-to-19-05-2014,46296.html
http://en.rsf.org/three-journalists-killed-in-21-11-2012,43704.html
http://www.the7eye.org.il/85922
http://www.the7eye.org.il/85922
http://en.rsf.org/palestine-iraeli-police-raid-palestinian-tv-07-06-2014,46413.html
http://en.rsf.org/palestine-iraeli-police-raid-palestinian-tv-07-06-2014,46413.html
http://en.rsf.org/palestine-iraeli-police-raid-palestinian-tv-07-06-2014,46413.html
http://en.rsf.org/israel-israeli-troops-force-two-02-03-2012,41985.html
http://en.rsf.org/israel-israeli-troops-force-two-02-03-2012,41985.html
http://en.rsf.org/israel-draconian-measures-threaten-22-11-2011,41434.html
http://en.rsf.org/israel-draconian-measures-threaten-22-11-2011,41434.html
http://www.rb2000.ps/
http://www.rb2000.ps/
http://en.rsf.org/israel-west-bank-radio-station-s-26-08-2009,34307.html
http://en.rsf.org/israel-west-bank-radio-station-s-26-08-2009,34307.html


 15   	     

2) Threats to the physical well-being 
of media workers

A West Bank journalist told RWB in October 2013: “These days, 
the Israeli army is treating Palestinian journalists as if they were 
demonstrators. They make no distinction.” On 29 November 2013, 
more than a dozen Palestinian and foreign photojournalists covering 
clashes between Palestinian demonstrators and Israeli soldiers were 
at the Qalandia border crossing when they came under fire from rubber 
bullets fired at head height, followed by stun grenades. The Foreign Press 
Association issued a press release condemning the lack of a credible 
investigation by the Israeli army.

A few months earlier, on 8 April 2013, Mohamed Al-Azza, 
a photographer for the Palestine News Network, was in the Aida refugee 
camp, in the West Bank 2 km from Bethlehem, in the office of the Lajee 
Center, which specializes in youth education and cultural activities. 
He was photographing an incursion by Israeli troops when he was 
targeted. Hit on his right cheekbone by a rubber-coated steel bullet, 
he was taken to Beit Jala Hospital and underwent surgery that evening. 
According to information reaching RWB, the Israeli army has launched 
an internal investigation into the incident.

In May 2011, Palestinian photojournalist Mohamed Othman 
was seriously wounded by a shot fired by an Israeli soldier near the Beit 
Hanoun (Erez) checkpoint in the Gaza Strip, where he was covering 
clashes between young Palestinians and the Israeli army 
on the anniversary of the “Nakba” (the 1948 Palestinian exodus). 
He was hit in the chest and taken to Al-Shifa Hospital, before undergoing 
several operations abroad. Othman is now partially paralyzed. 
His lawyers, who filed a case in the Israeli courts, are still awaiting 
the results of an investigation.

Although the army does carry out some investigations, they are rarely 
concluded. For example, Israeli photographer Mati Milstein filed a complaint 
against the Alexandroni Brigade after being targeted on 29 July 2011 
while working with other photojournalists on the outskirts of the village 
of Nabi Saleh. He received a response in late 2011in the form 
of a letter from Lieutenant-Colonel Avital Leibovich, an army 
spokeswoman, which amounted to a flat refusal to investigate. 
The officer, who did not address the clashes at Nabi Saleh, said that armed 
forces had responded appropriately to what they considered one 
of the “illegal and violent demonstrations” that had taken place at that 
location. In addition, the spokeswoman emphasized that the complaint was 
ill-founded given the danger involved in covering parts of the West Bank: 
“Members of the media are sometimes caught in the eye of the storm.” 
Photojournalists must assume responsibility for the risks they face, 
the spokeswoman said. Milstein, in an article published on the 972.mag.com 
site, took issue with this response. A clear difference existed, he wrote, 
between assuming a risk and being designated as a military target.

Meanwhile, Israeli authorities have no qualms about arresting Palestinian 
journalists because of their work. In the most recent example, Al-Quds 
Jerusalem correspondent Mohamed Jamal Abu Khdeir was arrested 
on 6 November 2013 as he walked off an airplane on his return 
from Cairo where he had covered a meeting between Arab League foreign 
ministers. The same day, his residence in Jerusalem was searched. 
And four days later, an Israeli court issued a “gag order,” preventing Israeli 
media from publishing facts concerning a case. The order was renewed, 
but the journalist was finally freed one month later, on 5 December.

3) Obstacles to freedom of movement

Shortly after the second Intifada began, the Israeli government press office 
(GPO) stopped accrediting Palestinian journalists, many of whom were 
working for international news organizations. Since then, they have been 
allowed to apply for credentials, but most are dismissed. Only a handful 
of Palestinian journalists possess the precious document. Accreditation 
allows the holder to pass through checkpoints and to attend press 
conferences and other official events organized by the Israeli government 
or army in Israel, including Jerusalem.

In addition, a press pass offers some protection in conflict zones. 
Although these journalists are officially accredited by the Palestinian 
information ministry, the Israeli authorities do not recognize 
that accreditation. Consequently, journalists with only that credential 
cannot cover certain events or interview Israeli officials. Even in the West 
Bank, their freedom of movement is limited, and they are barred 
from East Jerusalem and the Gaza Strip. These journalists are thus subject 
to the same rules and restrictions on movement as all Palestinians, 
with the exception of those from East Jerusalem5. The latter can go 
to the West bank, with a press card from the Palestinian information 
ministry, and cover events in Israel and Jerusalem if they also are 
accredited by Israel’s GPO. Abdul Nasser Najjar, leader of the West Bank 
journalists’ union, said in August 2013 that “ninety-five percent 
of Palestinian journalists are not authorized to travel in the West Bank. 
They have even been stopped at checkpoints while ordinary citizens are 
let through.”

5 “Restrictive measures continue to be applied concerning identity papers and residency status for Palestinians in East 

Jerusalem. Following the Israeli occupation of East Jerusalem in 1967, Palestinian residents of the city were granted 

the status of ‘permanent residents’ of Israel. This status gives them right to live in Jerusalem and work in Israel, 

with no specific permit required. In order to retain this status, residents must regularly prove that their lives are centred 

in Jerusalem. If they are not able to persuade Israeli authorities, their status is revoked and they lose the right to reside 

in the city. Between 1967 and mid-2010, about 14,000 Palestinians had their status revoked. Unlike Israeli citizenship, 

permanent resident status is not automatically inherited by non-Jewish children, who acquire the status only under 

certain conditions”.

http://www.fpa.org.il/?categoryId=73840
http://www.fpa.org.il/?categoryId=73840
http://en.rsf.org/palestine-idf-urged-to-punish-soldier-who-10-04-2013,44356.html
http://en.rsf.org/palestine-idf-urged-to-punish-soldier-who-10-04-2013,44356.html
http://en.rsf.org/palestinian-territories-photographer-deliberately-shot-by-17-05-2011,40293.html
http://en.rsf.org/israel-israeli-troops-take-aim-at-14-02-2012,41880.html
http://972mag.com/idf-spokesperson-defends-israeli-forces-shooting-at-journalists-in-nabi-saleh/31309/
http://en.rsf.org/palestine-palestinian-reporter-held-by-14-11-2013,45455.html
http://en.rsf.org/israel-disappointing-decision-in-wattan-09-12-2013,45571.html
http://english.pnn.ps/index.php/human-rights/5349-demanding-freedom-of-movement-and-access-for-palestinian-journalists
http://english.pnn.ps/index.php/human-rights/5349-demanding-freedom-of-movement-and-access-for-palestinian-journalists
http://www.plateforme-palestine.org/spip.php?article2242
http://www.timesofisrael.com/palestinian-journalists-boycott-pa-security/


 17   	     

Israeli journalists, however, are allowed to travel to Zones B and C 
of the West Bank without having to go through any special procedures. 
To interview a Palestinian minister in the Mukata’a – the presidential 
palace – or to travel in Zone A, they must give advance notice to Israeli 
military authorities. But, like all Israeli citizens, they have been banned 
from travel to Gaza since 2006. Israeli journalist Amira Hass broke 
this prohibition in 2008 and 2009.

As for foreign journalists, they can work in Israel and in Palestine, 
with accreditation from the GPO. For the West Bank, they must have 
authorization from the information ministry. In Gaza, they are required 
to have accreditation from the Hamas government there (see inset text). 
A Palestinian journalist based in Ramallah concludes that “the near-
impossibility of travel puts Palestinian journalists at a disadvantage. 
The result is that stories about Palestine are reported by other 
journalists”.

In response to this discrimination, and in order to highlight the travel 
problems, some Palestinian journalists called during the summer of 2013 
for a boycott of press conferences in Ramallah. Israeli journalists attend 
these events, and the Palestinians asked the Israelis to sign a petition 
supporting their freedom to travel. But the boycott initiative did not receive 
unanimous support. “The boycott does not solve the problem,” 
said one journalist opposed to the idea. “On the contrary, I think to make 
Israeli public opinion evolve, in addition to the great voices of Haaretz 
such as Amira Hass or Gideon Levy, more Israeli journalists need 
to reflect Palestinian reality in their reporting.”

Another initiative: petition sent in July 2013 to the UN Secretary-General 
to demand that Israeli authorities allow Palestinian journalists to travel 
freely in Palestine and Israel. Palestinian Authority President Abbas signed 
the petition.

© AFP / MOHAMMED SABER 

http://heroes.rsf.org/en/amira-hass/
http://www.haaretz.com/news/national/.premium-1.538281
http://www.haaretz.com/news/national/.premium-1.538281
https://secure.avaaz.org/en/petition/Freedom_of_Movement_for_Palestinian_Journalists/?copy
http://english.pnn.ps/index.php/human-rights/5349-demanding-freedom-of-movement-and-access-for-palestinian-journalists
http://english.pnn.ps/index.php/human-rights/5349-demanding-freedom-of-movement-and-access-for-palestinian-journalists


 19   	     

B – Facing the Palestinian security 
forces

Some journalists consider the Israeli army as the source of most 
of their problems, but others believe the main day-to-day pressures 
come from Hamas in Gaza and the Palestinian Authority in the West Bank.

One journalist sums up the situation: “In the beginning, problems came 
mainly from the Israeli occupation. The Palestinian Authority carried 
no weight. Israel laid down the law, military censorship prohibited 
publication of some articles. Today, this censorship remains, 
as does the occupation, but fewer incidents are recorded. At the same 
time, the Palestinian Authority has begun to exercise its power. 
From 2003 to 2006, the country was in chaos, so one could write 
anything! No censorship! In 2007, the ‘division’ (Inqissam) shook 
everyone. What is written pleases one and therefore displeases 
the other, who will automatically react. However, the situation 
has improved slightly”. 

According to MADA, the years 2007 and 2008 were marked 
by a worrisome number of freedom of information violations 
(110 in 2008 alone). Things improved somewhat until 2011, a year 
in which the organization documented an increase in violations 
(106 cases, compared with 16 and 79 respectively in the preceding years). 
In 2012, the number fell again (to 74 cases, i.e. 31 percent of the violations 
committed in Palestine). At the same time, MADA noted at the end of 
2013 a clear deterioration in Gaza after the Egyptian crisis in 2013. 
The number of violations in the West Bank continues to decline.

1 - The 2007 division and its repercussions 
on press freedom

The dark years

Since Hamas’ seizure of power in the Gaza Strip and the political split, 
newspapers regarded as close to the Palestinian Authority (Al-Ayam, 
Al-Hayat Al-Jadida and Al-Quds) were banned in Gaza. Reciprocally, 
Al-Istiqlal of Islamic Jihad, and Falestin and Al-Rissala, close to Hamas, 
were banned in the West Bank. Television channels were treated 
the same way.

After 2007, journalists in Gaza who were members of, or close to, 
Fatah have been subjected to harsh repression by the armed branch 
of Hamas (before its transformation into an official security force). 
In The West Bank, journalists known for having links to Hamas receive 
the same treatment. According to one Palestinian journalist, 
“Many journalists have been arrested not because of their journalistic 
activities but for ‘security reasons.’ In the West Bank and Gaza, 
Palestinian leaders adopt the same terminology used by Israeli 
authorities... A journalist close to Hamas while a student will always be 
categorized that way by the Palestinian Authority, even if in the meantime 
he has distanced himself from Hamas.” A foreign observer notes 
the irony: “The occupied mimic the occupier.”

In Gaza as in the West Bank, authorities 
tolerate only the media and journalists 
who pledge allegiance to them, or at least 
do not criticize them. The division has only 
strengthened this tendency. Thus, journalists 
working for media affiliated with Hamas 
deplore the attitude of West Bank political 
figures who refuse to share information 
with these journalists.

Nevertheless, a foreign diplomat on active 
service believes conditions for basic rights are 
better in the West Bank than in the Gaza Strip. 
A West Bank media executive agrees: 
“Even though arrests and arbitrary 
detentions still occur and torture is frequent, 
journalists’ lives are not in danger here, 
unlike in Gaza.” A Gaza journalist close 
to Hamas rejects this charge.

West Bank Percentage 
(%)  Gaza Percentage 

(%)  TOTAL

2008 66 60 44 40 110

2009 49 64,5 27 35,5 76

2010 46 58,2 33 41,8 79

2011 44 41,5 62 58,5 106

2012 37 50 37 50 74

2013 28 35,9 50 64,1 78

Source : MADA (2013 annual report, published in 2014)

© AFP / MAHMUD HAMS

http://www.madacenter.org/images/text_editor/MADA-annual-Report2013.pdf
http://www.madacenter.org/images/text_editor/MADA-annual-Report2013.pdf


 21   	     

The Cairo Agreement of 2011: 
Advent of a Palestinian Spring?

In the West Bank and in the Gaza Strip, the Cairo Agreement of May 2011 
brought improved conditions for journalists, as well as a better climate 
for freedom of information. The agreement was signed at a time when 
the Arab Spring was flowering in the region. Journalists felt the effect 
immediately. Reporters for Al-Aqsa TV, affiliated to Hamas, were allowed 
to cover events in the West Bank, and those of Falestin TV, 
a Fatah affiliate, were able to get their cameras out again in Gaza.

The agreement marked a new phase in relations between the Palestinian 
Authority and Hamas. And the thaw is not without benefits for journalists 
working in the Palestinian Territories: “One is no longer caught up 
in the permanent ping-pong between Fatah and Hamas that began 
in 2007,” a media executive says. “Journalists used to spend their time 
criticizing the other side. Today, one can write about issues that used to 
be taboo. There are even Fatah journalists who criticize Fatah! 
And some who could not even be published before are seeing 
their articles in newspapers again.” A colleague says: “I can even quote 
statements by opposition figures, which was not possible before.”

But here, too, everything depends on a journalist’s political label 
and personal relations. As one journalist says: “Criticism is only 
acceptable if it comes from chosen insiders. They work for the good 
of the party, not to overthrow it. And even if this criticism is better 
received than criticism from an outsider, it can only be made within 
precise guidelines.”

For a long time, thaw was not a synonym for détente. Not until April 2014 
could newspapers close to the Palestinian Authority be distributed in Gaza, 
or those affiliated with Hamas sold in newsstands in the West Bank, and 
for Al-Quds TV and Al-Aqsa TV teams to be allowed to cover stories 
about the president and meetings at the Mukata’a. The branch 
of the journalists’ union affiliated with Fatah was likewise able on 14 May 
to resume its long interrupted activities. New elections were to be organized, 
for March 2015 at the latest, in the West Bank, Gaza and East Jerusalem 
(see inset text on the union). But all is not well, as seen in the attack 
by security forces on Al-Aqsa TV cameraman Ahmed Khateeb, as he was 
covering a sit-in at the Palestinian intelligence services headquarters 
in Tulkarem city on 6 June. MADA has registered no fewer than 10 attacks 
on freedom of information in May 2014 alone.

Social media, a new space for expression?

In reaction to the partisan, sclerotic media who are “their masters’ voices”, 
and do not help the Palestinian political elite renew itself, the Internet has 
become the place where Palestinians – especially young people - express 
themselves. Young people can let go, especially on Facebook, expressing 
without restraint their discontent and frustration. Insult and slander, 
not to mention defamation, are common. One journalist acknowledges: 
“Facebook is where I can express myself freely, as long as I do not 
represent my news organization.”

Though the Web allows greater freedom of expression, it is also a center 
of rumors. Often, some journalists accept these as fact, without taking 
the trouble to verify them. These professional slip-ups can be explained 
in part by the fact that Palestinian media organizations are still fairly new.  
“Many young people lack the basics of journalistic culture.”

Finally, one foreign observer notes that, unable to find a place 
for themselves in a media environment where the “old guard” reigns, 
the new generation “is radicalizing itself through social media, without 
proposing a political alternative to Fatah and Hamas.” The observer noted 
a “journalistic and societal regression” and a “major generation gap”. 

It should be remembered that the Web is closely watched by the security 
forces of the Palestinian Authority and Hamas, looking for hostile 
comments.

2) Threats of freedom of information in Gaza 
and the West Bank

Targeted arrests and Internet locked out 
in the West Bank

National and foreign observers agree that things are better in the West Bank 
than Gaza but are still far from ideal, in particular for those associated 
with, or presumed to be associated with, Hamas. One West Bank journalist 
who enjoys considerable freedom, acknowledges that “things would be 
different if I was Hamas”. A colleague went further: “These days 
I can’t go and see anyone from Hamas without running the risk of being 
questioned. Hamas leaders don’t want to do it either. So the problem 
is there’s no debate…”

In the words of another: “Things are much better than they were 
in 2009-2010, but further improvement is needed.”

http://www.madacenter.org/report.php?lang=1&id=1436&category_id=6&year=2014
http://www.madacenter.org/report.php?lang=1&id=1436&category_id=6&year=2014


 23   	     

One foreign observer points out that pressure by the Palestinian Authority 
is insidious compared with the radical measures often taken by Hamas. 
As one Palestinian journalist working in the West Bank put it: 
“Neither Hamas nor the Palestinian Authority understands what 
journalism is, or that it is in their interests to have independent media.” 

Because of the importance of new media, the Palestinian Authority 
has boosted its surveillance of the Internet. Thus since 2011, 
journalists and activists have been arrested by the security forces 
for “insulting the Palestinian president”, most often for comments posted 
on Facebook. Several people noted the existence of a cyber police force, 
known as “Qism IT”, which was officially denied by the deputy information 
minister, Mahmoud Khalifeh6. 

The journalist Mamdouh Hamamreh, who works for pro-Hamas Al-Quds 
TV, has first-hand experience of this surveillance. He was arrested 
by the intelligence services in Bethlehem in October 2012 as a result 
of a complaint (no. 128/2012) by the public prosecutor for publishing 
a photo of the president on his Facebook page a few days previously. 
He was imprisoned in Bethlehem jail and released 53 days later. 
In late 2012, he received a one-year suspended sentence, 
which was changed to an actual jail term in March 2013, for insulting 
the Palestinian president and publishing “hate-filled” content. 
Hamamreh was eventually pardoned by President Mahmoud Abbas. 

Hamas journalists are not the only ones to be concerned. 
Ismat Abdel-Khaleq, a journalist and blogger, was arrested on 28 March 
2012 as a result of comments posted on her Facebook page that were 
deemed to be insulting and misleading. She was accused of harming 
national unity and undermining the Palestinian Authority and its president. 
She explained that the comments were posted on Facebook by other 
people and she was released on 8 April after paying a fine 
of 2,000 shekels (420 euros).

Journalist Tariq Khamis was arrested on 1 April 2012 and questioned 
about his support for Abdel-Khaleq on his Facebook page, among other 
things. On the same date, Jamal Abu Rahman, an online activist, 
was also arrested by the security services in Ramallah over his Facebook 
page entitled “the people want an end to corruption”, which had 
more than 6,000 links. Two weeks earlier, the journalist and activist Shahd 
Bani-Odeh was summoned by Palestinian intelligence in connection 
with a cartoon of Mahmoud Abbas published on Facebook. The summons 
was withdrawn after various officials, including a representative 
of the journalists’ union, interceded on her behalf.

The result of all this is the growth of self-censorship online. According to 
one pro-Hamas journalist in the West Bank: “It’s simple. From now on 
I will only write personal things on Facebook.”

6 Interview on 3 November 2013

Some television programs face punishment for being too outspoken. 
Such was the case with the satirical show “Watan ala Watar”, shown 
on the Palestinian Authority’s popular station Palestine TV. Yasser Abed 
Rabbo, secretary-general of the Palestine Liberation Organization, 
was head of the station at the time and pointed out that the existence 
of such a programme showed how much freedom of expression 
had improved in the West Bank. The program was taken off the air 
after complaints were made, in what many Palestinians saw 
as a dangerous departure. 

Not content with suppressing critical programmes, the Palestinian 
Authority has no hesitation in arresting journalists it sees as troublesome. 
George Canawati, editor of the radio station Bethlehem 2000, 
was arrested at his home in Beit Sahur on 10 November 2013 
on the orders of the Bethlehem public prosecutor, and his house 
was searched. He was charged with “defamation” and “abuse” after 
the latest edition of his weekly program was shown and arraigned before 
a judge the next day. He said he was physically assaulted during his arrest 
and interrogation. He was released on 12 November. Some Palestinian 
journalists believe he was detained because of derogatory comments 
about the Bethlehem police commander, Omar Shalabi.  

It was not the first time that Canawati had been “punished” for his criticism 
of Palestinian Authority figures, including the governor of Bethlehem, 
Abdel Fattah Hamayel. Earlier in 2013, he was arrested for mentioning 
a Fatah leaflet criticizing the Mayor of Bethlehem, Vera Baboun, 
who had brought proceedings against him for “activity aimed at stirring 
sectarian strife”, defaming a public official and forgery.

He had been prosecuted in 2011 for insults and defamation after 
he criticized the city’s medical services.

On 15 November 2010, he was arrested and held for five days after 
a news report on the existence of disagreements between Palestinian 
Authority President Mahmoud Abbas and Mahmoud Dahlan, a member 
of Fatah’s central committee.

The links between the Palestinian Authority and the foreign media should 
also be highlighted. To gain media attention for its activities among 
decision-makers and the public abroad, the PA shamelessly makes use 
of foreign news organizations, bypassing – even short-circuiting – 
its own journalists. 

http://en.rsf.org/palestinian-terr-concern-about-health-of-woman-06-04-2012,42271.html
http://en.rsf.org/palestinian-terr-concern-about-health-of-woman-06-04-2012,42271.html
http://en.rsf.org/palestine-journalist-pardoned-but-jail-term-29-03-2013,44277.html
http://www.haaretz.com/news/palestinian-satirical-tv-show-gets-unlikely-applause-from-pa-1.8126
http://www.theguardian.com/world/2011/aug/19/palestinian-tv-show-off-air
http://www.worldtribune.com/2013/06/09/fatah-mounts-protests-against-christian-mayor-of-bethlehem/
http://www.maannews.net/eng/ViewDetails.aspx?ID=601853
http://www.jpost.com/Middle-East/PA-to-try-local-journalist-for-criticizing-medical-services
http://en.rsf.org/political-divisions-make-reporting-22-11-2010,38859.html


 25   	     

Tension in Gaza since the Egyptian crisis

From 2007 up till now, Hamas has moved from an armed resistance 
movement to being part of the government, managing and administering 
a territory. However, it still exercises strong pressure on the media 
and barely tolerates any news and information it believes is aimed against 
it. However, the means of repression and control have changed. 
Although the levels of violence are nowhere near those of 2007 
and 20097, there is still cause for concern. 

That didn’t stop Yasser Abu Heen, head of the Gaza journalists’ union 
from March 2012 until July 2013, from stating that there was no policy 
of repression towards the media in the country. He seemed to overlook 
the journalists who were arrested in connection with their work while 
he was in charge of the union. Like most senior media figures who are 
spokesmen for Hamas, he believes things are worse in the West Bank 
than in Gaza.  

However, on 25 December a month after Operation “Pillar of Defence”, 
the Gaza authorities banned local journalists and reporters 
from cooperating with “Zionist media due to its hostility”. 
Similarly, government officials were also banned from giving 
interviews to Israeli press or television. 

The journalist Abeer Ayoub objected: “We Palestinians are losing 
the opportunity to make our voices and our story heard by the Israeli 
public.”

However, Ihab al-Ghussein, head of the Hamas government’s media 
office, disagrees: “Working with these media organizations amounts to 
normalising the occupation and thus constitutes a form of collaboration.”

Furthermore, journalists point out that it is not always easy to leave 
the Gaza Strip via the Rafah border post. Leaving the territory requires 
coordination with the Gaza interior ministry and depends on the goodwill 
of the current authorities. Thus Mounir Al-Maniyarawi was banned 
from travelling to Egypt on 22 October 2013.

Since the overthrow of Mohamed Morsi as president of Egypt in July 
last year, there has been a noticeable increase in tension in the Gaza Strip. 
One foreign diplomat pointed out in late 2013 that the diplomatic choices 
made by the protest movements in Syria and Egypt have had a high 
political cost. Hamas, which had close links with the Syrian government 
for many years, changed its tune in February 2012. Its leader Khaled 
Meshaal, who lived in Damascus for years, moved to Qatar, turning 
his back on the Tehran-Damascus axis. Overnight, Hamas lost the financial 
support of Iran, believing it would make up the loss with backing from 
the Gulf monarchies, Qatar in particular, and the Muslim Brotherhood in Egypt. 

7 See RWB report “Operation ‘Cast Lead’: news control as a military objective”

However, things wend rapidly downhill after Morsi was removed from office 
and the violent crackdown on the Muslim Brotherhood in Egypt. The new authorities 
in Egypt decided not only to close the border between their country and the Gaza Strip, 
but also to destroy the tunnels used to smuggle supplies to the Strip, which were 
a major source of income for Hamas. Weakened and vulnerable, the Gaza authorities 
closed the offices of the TV station Al-Arabiya and the Ma’an News Agency in July 
last year for “disseminating false information”, before reversing their decision 
in November after an outcry over the arbitrary decision (see inset text).  

Another sign of the weakness and heightened tension on the part of the Gaza 
authorities was the large increase in the number of journalists and activists detained, 
questioned and threatened in September and October 2013, leading up to 11 November 
2013, the anniversary of Yasser Arafat’s death, which was chosen by the anti-Hamas 
group Tamarod for a demonstration against the Hamas government in the Gaza Strip.

Many activists and campaigners received explicit SMS messages threatening them 
if they took part in the demonstration. “The government’s panic is clearly disproportionate,” 
a foreign diplomat said. “Their over-reaction is indicative of their concern.”  
Fearing a bloodbath, Tamarod called off the march.

A journalist known to be ideologically close to Fatah said: “Hamas only allows 
its own news outlets to operate freely. Those who say there is genuine press 
freedom in Gaza are liars, terrorists or Hamas supporters.”

 Closure of the Al-Arabiya and Ma’an  
 News Agency offices in July 2013 

On 25 July 2013, the offices 
of these two news organizations 
were closed on the orders 
of the Gaza public prosecutor 
with no prior notice or discussion. 
They were allowed to resume 
in November. “The public 
prosecutor decided to close 
down the Al-Arabiya and Ma’an 
offices in Gaza for distributing 
false news regarding the smear 
campaign against Hamas 
and Gaza about what's 

happening in Egypt,” a Hamas 
official told AFP.

A Ma’an employee and a Hamas 
official, who both requested 
anonymity, told AFP the agency 
was being temporarily closed 
for a report - citing Israeli 
sources - saying that Hamas 
gave refuge in a Gaza hotel 
to fugitive leaders of the Egyptian 
Muslim Brotherhood, Mohamed 
Morsi’s movement which was 

overthrown by the army on 3 July.

This decision, arbitrary and highly 
political, was perceived as 
a strongly negative message 
to all those involved in journalism 
and the media in the Gaza Strip. 
After talks conducted by several 
leading local figures, the Gaza 
authorities reversed their 
decision in November 2013 
and the two news organizations 
were allowed to resume operations.

http://uncut.indexoncensorship.org/2013/04/an-interview-with-one-of-gazas-banned-journalists/
http://www.theguardian.com/world/2012/dec/27/hamas-bans-journalists-israeli-media
http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2012/al-monitor/hamas-media-ban-israel.html#
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-17192278
http://en.rsf.org/palestinian-territories-operation-cast-lead-news-control-15-02-2009,30310.html
https://www.facebook.com/tamradgaza1
http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2013/11/tamarod-hamas-gaza-protest.html
http://www.dailynewsegypt.com/2013/07/25/hamas-shuts-down-al-arabiya-and-maan-offices-over-false-news/
http://www.dailynewsegypt.com/2013/07/25/hamas-shuts-down-al-arabiya-and-maan-offices-over-false-news/
http://en.rsf.org/palestine-hamas-closes-ma-an-news-and-al-31-07-2013,45000.html


 27   	     

3) Self-censorship – the main gag on Palestinian 
journalists?

In Palestine, particularly the West Bank, everyone talks, criticizes 
and comments orally. It is a highly politicised society, but, paradoxically, 
this is not reflected in the media. One serving diplomat expressed surprise 
at the discrepancy between what is said and what is published. 
“It’s a puzzle. The main Palestinian news organizations don’t use 
the freedom that they have. Clearly, things are different in Gaza. 
But sanitizing debate in this way is confusing, even depressing.” 

According to one foreign journalist, “three factors explain why Palestinian 
journalists don’t write what they know: a kind of social censorship, 
threats and low salaries. They are more daring now than they were 
before, but still not daring enough. In fact, there is no need any longer 
to use violence to silence journalists – self-censorship is enough.”

A Palestinian journalist said ironically: “Even today, editors still believe 
that if it isn’t published, nobody will know about it.” He gave the example 
of video cameras installed in the women’s toilets at the finance ministry, 
which hit the headlines during Reporters Without Borders’ fact-finding 
mission to the Palestinian Territories in October last year. “Although 
everyone was talking about it and there were stories all over the Internet, 
the only newspaper in the West Bank that reported it was Al-Hayat 
Al-Jadida, even though it is an official news outlet and its editor 
is appointed by the government.” 

Here is list of some of the subjects that are taboo for West Bank news 
outlets:

•	 Politics: Abu Mazen and his entourage, especially cases of corruption, 
corruption in some Palestinian companies, political prisoners held 
by the Palestinian Authority (a subject mentioned only in Hamas 
newspapers), the political activities of Hamas, normalisation 
of relations with Israel and security cooperation between 
the Palestinian Authority and Israel,

•	 Religion,

•	 Social issues such as clans and families, honour crimes, 
domestic violence and child neglect.

In most cases, these subjects are discussed freely with no holds barred 
by Palestinians in the street. But there is no in-depth reporting. 
“Anyone trying to disregard the unwritten ban on the normalisation 
of relations with Israel is threatened,” one foreign journalist said. 
“Everyone knows about the threats but no-one writes about them.”

Similarly with corruption in the Palestinian Authority: “Everyone talks 
about it but journalists can’t, or won’t, really investigate the subject.”

And with reference to the “Inqissam”, or internal division: “Since 2007, 
I have been avoiding anything that touches on the Inqissam. Either 
I stop myself, or the paper’s management stops me. So there are lots 
of subjects that we can’t cover any longer.” Another journalist admitted 
bluntly: “I know what can be published in my newspaper and the way 
it must be written.”

Foreign news organizations also admit there are some stories they are 
not able to publish without getting into trouble, such as corruption among 
Abbas’s entourage or on the Jenin governorate: “Even when it comes 
to Israel, there are some stories we can’t write.” Most journalists 
we spoke agreed that self-censorship was more prevalent in the Gaza 
Strip than, especially after the authorities ordered the closure of the Al-Arabiya 
and Ma’an offices in July 20138. However, the subjects that are sensitive 
there are different from those in the West Bank, such as corruption within 
Hamas. The issue of resistance to Israel is not up for discussion. 

According to one foreign journalist: “The tunnels are a sensitive subject 
since they are a big source of income for the Hamas government 
and their closure by the Egyptians over the summer caused a drop 
in earnings.” 

Other sensitive subjects include Hamas security forces and radical 
anti-Hamas groups. 

Political control of the media is all the greater since they have always been 
politicised. In the West Bank or Gaza, as soon as a red line 
is crossed reaction is swift, from a phone call to the journalist or his editors, 
to an arrest. Some news organizations are ordered by the mukhabarat 
(intelligence service), to submit their programmes before they are broadcast. 
The constant feeling of being watched breeds fear and self-censorship.   

Most journalists are in agreement that the potential consequences depend 
on their ties with the local authorities or political leaders. 
“If the journalist has ties with lots of people, he will not only have easier 
access to information, but will also enjoy some protection,” a West Bank 
reporter said. 

Self-censorship is a result not just of political or security pressure. 
“In Palestine, society also prevents us from talking about certain things 
such as drugs or rape. And the weight of society and its taboos on 
some journalists can be greater than that of the Palestinian Authority 
and the security services.” 

Shouldn’t the overriding issue be the struggle against occupation, 
with everything else of secondary importance? “As a Palestinian journalist, 
I always weigh up the pros and cons before tackling certain subjects,” he said. 
“The interests of Palestine take precedence over everything else.” 

http://paltoday.ps/ar/post/181572/%D8%B4%D9%81%D8%A7%D9%81%D9%8A%D9%87-%D8%B3%D9%83%D8%B1-%D8%B2%D9%8A%D8%A7%D8%AF%D9%87--%D9%83%D8%A7%D9%85%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D9%8A-%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%86%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D9%8A-%D9%88%D8%B2%D8%B1%D8%A7%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%84%D9%8A%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B3%D9%83%D8%B1%D9%8A%D8%A9!!!


 29   	     

Foreign journalists who want 
to work in Israel or 
the Occupied Territories must 
obtain accreditation from 
the Government Press Office 
(GPO). This permit is linked 
to the acquisition of a residence 
permit, which requires validation 
by Israel’s Shin Bet security 
service. Foreign journalists are 
entitled to five one-year visas. 
Beyond that, they are required 
to appear before a commission. 
Besides registering with 
the GPO, they also need 
a Palestinian press card if they 
plan to work in the Territories.  

 Special conditions  
 for foreign journalists 

Since 25 September 2011, all 
foreigners who want to go to Gaza 
must obtain prior permission from 
the Gaza authorities. The process 
takes 48 hours. The journalist 

may then obtain a renewable annual 
permit. He must also, however, 
provide the name of a guarantor, 
whom the authorities have no 
qualms about calling to check on the 
journalist’s work and the subjects he 
covers. 

The Hamas authorities appear to be 
taking a closer interest in the work 
of foreign journalists. Thus, in order 
to write a story on the Gaza tunnels, 
they have to obtain a one-day permit. 
Hamas also controls departures 
by sea. One journalist notes visas 
have become tighter.

So the only subject on which Palestinian journalists can write freely is criticism 
of the Israeli occupation, which strengthens national unity and diverts attention 
from internal divisions. Only “traitors” would air dirty linen in public.  

The Israeli journalist Amira Hass, Haaretz correspondent in the Palestinian Territories, 
said9 in a speech to the media forum Tribunes de la presse in Bordeaux last October 
that she exercised self-censorship in order to avoid the game of “Israeli voyeurism” 
towards the Palestinians, particularly on some social issues. “I’m not there to spy,” 
she said. This means there are practically no in-depth investigations in newspapers 
and other news media. Journalists are often happy to editorialize, without analysis or 
investigation, confusing opinion with information. “They give their political opinions, 
although that is not their job! (…) Neither the public nor even those working in the 
media understand what being a journalist involves.”  

8 See above. Note that the fact-finding visit took place in late October 2013, before the authorities decided to allow the two news 
organizations to resume operations. 

9 Conference organised on 18 October 2013 – « Quand les journalistes acceptent de la boucler »

4) Challenge of accessing information 
and legal limbo facing journalists
“Access to information is a real problem,” said one journalist who works 
for a foreign news organization. “But everything depends on a journalist’s 
connections. Some get preferential treatment from politicians.”

A colleague laments that the heads of government ministries have not 
received any instructions on how to respond to journalists and provide 
them with the information they need and are not told to stop favouring 
some news organizations over others. 

In 2012, MADA drew up a draft law on access to information and sent 
it to the office of the prime minister, rather than getting the Palestinian 
Legislative Council to approve it. In fact, the council has not met since 
2007 and no legislation has been passed since. To get around 
the stalemate caused by the division between Fatah and Hamas, 
the council of ministers can send draft legislation to the legal committee 
in the president’s office for publication as a presidential decree, pending 
its approval by parliament. Late last year, all those encountered during 
RWB’s visit pointed out the extent to which institutional stalemate was 
paralysing the whole country.    

In the world of journalism, the 1995 law regulating the print media 
is obsolete. Since there is no independent broadcasting council 
to guarantee media pluralism, set specifications and issue licences 
and other permits, there are no provisions for broadcasting. The same 
applies to new media. Given the large number of television and radio 
stations in the West Bank and Gaza, the Palestinian authorities must 
urgently establish some order in the broadcasting sector and end 
the current chaos. 

The 1995 law was signed by Yasser Arafat without any genuine 
discussion. One journalist noted that “the law does not guarantee 
our freedom today”. An agreement was reached in Jericho in late 2012 
providing for a representative of the journalists’ union to be present when 
a journalist is arrested and questioned, and for specialist judges to be 
appointed to deal with press offences.  

Journalists are also awaiting a code regulating their rights and duties. 
Many of them are angry that “few people understand the meaning of 
the words ‘ethics’ and ‘professionalism’.” It all starts with checking one’s 
sources… It is therefore crucial that agreed efforts are made to improve 
the professionalism of Palestinian journalists, for example in training 
courses.

http://en.rsf.org/palestinian-territories-hamas-restricts-foreign-05-10-2011,41116.html
http://evenements.courrierinternational.com/tribunesdelapresse/2013/programme.php, http://www.courrierinternational.com/article/2013/11/21/amira-hass-sans-changement-de-politique-l-etat-d-israel-n-est-pas-viable
http://www.courrierinternational.com/article/2013/11/21/amira-hass-sans-changement-de-politique-l-etat-d-israel-n-est-pas-viable
http://www.madacenter.org/news.php?lang=1&id=69


 31   	     

© AFP / SAID KHATIB

 Conclusion 

The way out involves two 
closely intertwined issues: 
An advance in the peace 
process and a lasting 
and effective reconciliation 
between the Palestinian 
Authority and Hamas

Concerning the policies of different 
Israeli governments since the Oslo 
Accords of 1993, the fear is that 
the vice Israel and its security 
forces clamped on Palestinian 
society, including the media, 
will not loosen.

What of the second, intra-
Palestinian vice? Journalists  
and political figures that we met 
agreed that the future will depend 
on political developments 
and the creation of a genuine 
government structure. The solution 
is political, not just for the media 
but in all fields, and will be achieved 
with agreement between Fatah 
and Hamas.  

Commenting in late 2013, 
one Palestinian analyst was less 
than optimistic: “Both sides are 
responsible for this situation. 
Each wants its own interests 
to prevail.” Will the agreement 
reached this April prove him wrong? 
It was not the first agreement 
between the Palestinian Authority 
and Hamas since 2007… 

The state of relations between 
Israel and the Palestinian Authority, 
and progress -- or lack of it – 
in the peace process influences ties 
between the Palestinian Authority 
and Hamas, and has a knock-on 
effect on freedom 
of the press. Indeed, progress 
in the talks strengthens the position 
of the Palestinian Authority in intra-
Palestinian relations, which causes 
an imbalance and leads to tension 
with Hamas. 

“In the 1990s, a time of intense 
negotiations, the Palestinian 
Authority arrested many Hamas 
members,” an analyst said in late 
2013. “When the talks broke 
down, relations improved. If they 
go back to the negotiating table, 
we can expect more arrests 
and things to get worse.” It would 
appear that recent failures on the 
part of the US administration 
to revive the peace process have 
had a positive effect on relations 
between the Palestinian Authority 
and Hamas…

As far as the media are concerned, 
an insider with a keen sense 
of the issues summed the situation: 
“It takes time for things to change. 
Maybe a decade, all the more 
so because borders are closed, 
journalists are not able to move 
freely and division prevails … 
during that time the generation 
now running the media will have 
handed over to a new one.”



 33   	     

Chronology 1947-2014 
(non-exhaustive)

29 November 1947: UN partition 
plan of Palestine (two independent 
states, one Jewish, one Arab; 
Jerusalem under international 
control).

14 May 1948: Israel declares 
independence following end 
of the British Mandate in Palestine.

14 May 1948-1949: First Arab-
Israeli war.

October-November 1956: 
Second Arab-Israeli war.

May 1964: Creation 
of the Palestine Liberation 
Organization.

1967: Six-Day War.

22 November 1967: UN Security 
Council adopts Resolution 242, 
which provides for the evacuation 
of occupied territories in exchange 
for mutual recognition by all Middle 
Eastern States.

February 1969: Yasser Arafat 
elected as president of the PLO 
executive committee.

October 1973: Third Arab-Israeli 
war.

28 November 1973: Arab 
League recognizes PLO as sole 
representative the Palestinian 
people.

22 November 1974: UN General 
Assembly recognizes Palestinians’ 
right to “sovereignty and national 
independence”. 

7 December 1987: First Intifada 
(also known as “the war of stones”) 
begins.

9 December 1987: Hamas 
founded.

October, 1991: Madrid 
Conference.

13 September 1993: Signature 
of Oslo Accords (Oslo I) calling 
for five-year transitional period 
of Palestinian autonomy.

4 May 1994: Signature of Cairo 
Agreement on the autonomy 
of Gaza Strip and West Bank city 
of Jericho.

22 September 1995: Signing 
of Taba Accord (or Oslo II), 
an intermediate agreement 
concerning West bank 
and Gaza Strip.

20 June 1996: Yasser Arafat 
elected president of Palestinian 
Authority.

28 September 2000: Likud leader 
Ariel Sharon visits Temple Mount; 
second Intifada (Al-Aqsa Intifada) 
begins.

29 March 2002: Israeli military’s 
“Operation Defensive Shield” 
against the Makataa (presidential 
palace) in Ramallah.

22 March 2004: Israeli raid kills 
Sheikh Yassin, Hamas founder.

8 February 2005: Sharm 
el-Sheikh Memorandum, 
end of Second Intifada. 

11 November 2005: Yasser Arafat 
dies.

9 January 2006: Mahmoud Abbas 
elected president of Palestinian 
Authority.

25 January 2006: Hamas wins 
parliamentary elections.

21 February 2006: Abbas names 
Ismail Haniyeh as prime minister.

17 March 2006: Fatah refuses 
to join government formed 
by Hamas.

7 April 2006: European Union 
suspends aid.

28 June 2006: Israeli military 
launches “Operation Summer Rain” 
in Gaza Strip (expanded to West 
Bank in July).

15 December 2006: Abbas 
announces forthcoming general 
election, challenged by Hamas, 
which considers the decision 
an attempted coup.

9 February 2007: Mecca 
Agreement, overseen by Saudi 
Arabia, calls for ceasefire 
and establishment of national unity 
government headed by Haniyeh.

15 March 2007: Abbas accepts 
makeup of national unity 
government named by Haniyeh.

14 June 2007: Abbas dissolves 
national unity government 
with Hamas and declares state 
of emergency. Haniyeh is 
dismissed, and Abbas issues 
presidential decree declaring 
his authority in Gaza and West 
Bank. Hamas calls decree 
worthless and reiterates recognition 
of Haniyeh as head of government, 
despite its dissolution.

14 June 2007: Hamas takes over 
Gaza.

15 June 2007: Abbas nominates 
Salam Fayad as prime minister.

27 December 2008-17 January 
2009: Israeli military launches 
Operation Cast Lead in Gaza.

23 October 2009: Abbas calls 
parliamentary elections for January 
2010. Hamas refuses to hold 
the elections in Gaza.

12 November 2009: Palestinian 
Authority indefinitely postpones  
the newly scheduled elections.

May 2011: Fatah and Hamas 
officially reconcile in Cairo 
Agreement.

November 2012: Israeli military 
launches “Operation Pillar  
of Defence” in Gaza.

29 November 2012: UN General 
Assembly votes to grant Palestine 
status as Non-Member Observer 
State.

23 April 2014: Hamas and Fatah 
sign reconciliation accord.

12 June 2014: Israeli military 
“Brother's Keepers” launches 
operation



investigation by soazig dollet
Head of the Middle East 

and North Africa desk



Reporters Without Borders 
promotes and defends the freedom to inform and be informed 

throughout the world. Based in Paris, it has ten international bureaux 
(Berlin, Brussels, Geneva, Madrid, New York, Stockholm, Tunis, Turin, 
Vienna and Washington DC) and more than 150 correspondents in all 

five continents.

Director-General: Christophe Deloire
Head of the Middle East 

and North Africa desk: Soazig Dollet
Contact: moyen-orient@rsf.org
Media contact: presse@rsf.org

©
 A

F
P

 /
 A

N
D

R
E

 D
U

R
A

N
D


