
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Croatia: Media Freedom in Turbulent Times 
Report on the June 2016 Joint International Mission 

 
 
 
 
 

August 2016 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Croatia Mission Report: Media Freedom in Turbulent Times     2 

 

Croatia: Media Freedom in Turbulent Times 
Report on the June 2016 Joint International Mission 

 
August 2016 
 
 
 
 
Report Author:   
 
Scott Griffen, Director of Press Freedom Progammes, International Press Institute (IPI) 
 
Participating Organisations: 
 
South East Europe Media Organisation (SEEMO) 
European Broadcasting Union (EBU) 
European Federation of Journalists (EFJ) 
European Centre for Press and Media Freedom (ECPMF) 
International Press Institute (IPI) 
Reporters Without Borders - Austria (RSF)  
 
Mission Observer: 
 
Office of the OSCE Representative on Freedom of the Media 
 
 
 
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International 
License.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Croatia Mission Report: Media Freedom in Turbulent Times     3 

 

ABOUT THIS REPORT 
 
This report summarises the findings of a June 21-23, 2016 international media freedom mission to 
Croatia led by the South East Europe Media Organisation (SEEMO) and including representatives 
from the European Broadcasting Union (EBU), the European Federation of Journalists (EFJ), the 
European Centre for Press and Media Freedom (ECPMF), the International Press Institute (IPI) and 
the Austrian section of Reporters Without Borders (RSF). The Office of the Representative on 
Freedom of the Media of the OSCE joined the mission as an observer. 
 
Over the course of the mission, delegates held more than two dozen meetings with journalists, 
editors, government officials – including Croatian President Kolinda Grabar-Kitarović – and 
representatives from journalist organisations and civil society groups to evaluate issues related to 
media freedom and media independence in the European Union’s newest member state.   
 
 
Abbreviations used in this report: 
 
EMC  Electronic Media Council 
HDZ   Croatian Democratic Union (political party) 
HND  Croatian Journalists’ Association 
HNiP  Association of Croatian Journalists and Publishers 
HRT  Croatian Radiotelevision (public broadcaster) 
SDP  Social Democratic Party  
 
 
Note on descriptions of government ministers: 
 
In June 2016 (shortly before the mission), the Croatian government collapsed, ending a coalition 
between the HDZ and Most parties. However, ministers in this coalition continue to service as part 
of a ‘technical’, or acting’ government until the next parliamentary elections in September 2016. For 
simplicity, this report refers to ministers in the recent HDZ-Most coalition simply as “Minister” 
without the attributes “Then” or “Acting”.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Croatia Mission Report: Media Freedom in Turbulent Times     4 

 

BACKGROUND 
 
Preceding events 

The delegation arrived in Zagreb at a time of significant political turmoil. On November 8, 2015, 
Croatia held a parliamentary election in which coalitions led by the country’s two main political 
parties, the Croatian Democratic Union (HDZ) and the Social Democratic Party (SDP), fell far short of 
the necessary 76 seats for a governing majority.  
 
After several weeks of difficult negotiations, HDZ announced on December 23, 2015, that it would 
seek to join a governing coalition with the centrist Most (“Bridge”) party, which had won 19 seats in 
the election. HDZ and Most agreed to nominate Tihomir Orešković, a businessman who had lived 
most of his life in Canada, as a compromise independent candidate for prime minister. Orešković 
officially assumed office on January 22, 2016. 
 
Plagued by infighting from the outset, the HDZ-Most coalition collapsed shortly before the 
delegation’s visit, after less than six months in power. The collapse was directly preceded by 
allegations, first revealed by the Croatian weekly Nacional, that the wife of HDZ leader and then-Vice 
Prime Minister Tomislav Karamarko had been a paid lobbyist for the Hungarian oil company MOL, 
which had been in arbitration proceedings with the Croatian government. The scandal worsened the 
climate between the two parties, prompting Orešković to request both Karamarko and the head of 
Most, Božo Petrov, to resign their positions in government. Instead, on June 16, 2016, HDZ filed a 
successful no-confidence motion against Orešković. However, unable to cobble together a governing 
majority, Karamarko resigned his leadership position the following week.  
 
The Croatian Parliament dissolved itself effective July 15. Shortly thereafter, President Kolinda 
Grabar-Kitarović announced that new elections would be held on September 11, 2016. 
 
Political and societal tension 

On the surface, the results of Croatia’s November 2015 parliamentary election revealed sharp 
divisions among voters, with coalitions led by the country’s two main political parties finishing in a 
virtual tie. However, that poll was also notable for a scattering of preferences (see above).  
 
In light of certain policy measures implemented under the HDZ-Most coalition – in particular 
interference with the country’s public broadcaster, a central subject of the mission – some observers 
have expressed fear that Croatia could follow in the footsteps of Poland and Hungary, where 
nationalist governments have moved to consolidate power over various democratic structures, 
including courts and the press. Such a development seems unlikely in Croatia in the short term. 
Governing parties in both Warsaw and Budapest benefit from unobstructed majority rule (in 
Hungary, Viktor Orbán’s Fidesz party even enjoyed, for a stretch, a constitutional two-thirds 
majority) against a weak opposition. Initial polling for Croatia’s September 2016 suggests that the 
country’s splintered electorate will again block the rise of any one particular party.  
 
At the same time, a clear recurring theme in the delegation’s meetings was a perceived rise in 
nationalist, and even historical-revisionist, sentiment in public discourse, said to be provoked in 
particular by extremist factions within HDZ. To a certain extent, this sentiment reflects the fact that 
attitudes toward the country’s history – both its role during World War II and its communist past 
within the former Yugoslavia – still divide the Croatian population. Notably, Croatia has struggled to 
fully come to terms with crimes committed by the ultranationalist Ustaše organisation, active in the 
1930s and 40s; past politicians have been accused of playing down the Ustaše’s actions, which 
especially targeted Serbs.  
 



Croatia Mission Report: Media Freedom in Turbulent Times     5 

 

“Certain tendencies such as hate speech are rising again, like at the beginning of the 1990s,” Saša 
Milošević, secretary-general of Croatia’s Serb National Council, a body set up to protect the rights of 
the Serb minority population in Croatia, told the delegation. “Hate speech is becoming part of the 
mainstream, supported by leading public figures.” 
 
Within the context of the media, journalists and civil society groups describe an atmosphere in 
which certain politicians, including prominent members of the HDZ-Most coalition, have deliberately 
fostered mistrust in critical media, regulatory bodies and human rights defenders so as to undercut 
the credibility of these institutions.  
 
Frequently, this is manifested in verbal attacks on “leftist media” that display insufficient 
“patriotism”, with journalists smeared as “traitors”, “anti-Croats” or equated with members of 
groups such as the Četniks (a Serbian paramilitary force accused of atrocities against Croats and 
other groups during World War II). 
 
“The last six months have been worse than the 1990s,” Saša Leković, president of the Croatian 
Journalists’ Association (HND), said of the current atmosphere for media in Croatia. He added: “Once 
a country is an EU member, nobody cares anymore.” (Croatia acceded to the EU in 2013.) 
 
Notably, former HDZ head Tomislav Karamarko and various other HDZ figures have expressed a 
desire to “get rid” of “leftist” media. Critics see the smear campaigns and related recent incidents as 
being influenced or directed by such a plan.  
 
The delegation was able to witness these mechanisms of undercutting institutions first-hand. 
Following an official visit to Croatia in April, Nils Muižnieks, the Council of Europe Commissioner for 
Human Rights, issued a statement1 containing strong warnings on freedom of expression and media 
freedom in Croatia (as well as on social cohesion and pluralism, ethnic intolerance, hate speech and 
impunity for human rights violations). In a meeting with the delegation, however, Culture Minister 
Zlatko Hasanbegović (HDZ) implied that Muižnieks’s criticism was politically motivated and that the 
Commissioner came from a “political background”. Hasanbegović called the Council of Europe’s 
position “superficial”.  
 
Perhaps the most disturbing recent example of such discourse was a January 2016 protest directed 
against the Croatian Electronic Media Council (EMC) and its president, Mirjana Rakić, after the EMC 
temporarily banned a broadcaster for violating hate speech rules. The EMC issued the ban after the 
broadcaster, Z1, aired a programme in which the programme host signed off by warning viewers – 
especially “mothers with children” – to steer clear of a Serb Orthodox church in central Zagreb that 
the host said was run by “Četnik vicars”.  
 
In response to the EMC’s decision, some 5,000 to 7,000 Croatian nationalist protesters gathered in 
front of the EMC’s offices on January 26. Participants hurled hate-filled slogans and symbols alluding 
to Rakić’s Serbian ethnicity, including a “cardboard effigy of [Rakic] dressed in Partisan uniform and 
holding a machine-gun”.2 Reports indicate that some participants also shouted Ustaše-era salutes 
and that the leader of the protesters, Velimir Bujanec, presented a Četnik hat to Rakić as a 
“present”.  
 

                                           
1
 “Croatia: High time to create a tolerant and inclusive society,” Council of Europe Commissioner for Human Rights, 29 April 

2016, http://goo.gl/nECaaZ (last accessed 4 August 2016). 
2
 See “Temporary revocation of broadcasting licence from Z1 sparks protest,” HINA, 26 January 2016, available at 

https://goo.gl/i6tPcO (last accessed 4 August 2016). 



Croatia Mission Report: Media Freedom in Turbulent Times     6 

 

Troublingly, the group of protesters included the deputy speaker of the Croatian Parliament, 
Ivan Tepeš, a member of the right-wing Croatian Party of Rights, part of HDZ’s “Patriotic Coalition”.  
 
Members of the EMC who spoke with the delegation, as well as other journalists interviewed, 
believe that these protests were organised by ethnonationalist factions within the government to 
discredit the EMC, which is apparently perceived as belonging to the “unpatriotic” forces operating 
within Croatia.  
 
”Whatever we did in that period, they would have found something,” Council Member Vesna Roller 
said, referring to the HDZ-Most coalition following the November 2015 elections. Roller also pushed 
back against what she saw as a calculated attempt to undercut the EMC’s moral stature, saying that 
the protest’s organisers had “deliberately blurred the lines” by accusing the EMC of an attack on free 
speech by banning Z1.  
 
Rakić attributed the EMC’s ability to withstand pressure to support from the EU. “Without the 
support of ERGA (ed: European Regulators Group for Audiovisual Media Services), it would have 
been impossible to maintain our independent work,” she commented. 
 
Despite the support from ERGA, where she serves as vice-chair, Rakić announced her decision to 
resign from EMC shortly after the protests, citing a desire to prevent “collateral damage” to the rest 
of the body. At the time of this writing, Parliament had not yet acted to approve her resignation. 
 
Police did not issue citations to any of the protesters for hate speech. More shockingly to the 
international delegation, however, not a single top politician from the governing coalition 
condemned a clear attempt – based on crude ethnopolitics – to harass and intimidate an 
independent media regulatory body. This silence speaks volumes. 
 
*** 
 
Croatia’s political and ideological fault lines were also clearly visible within the journalistic 
community itself. In July 2015, a group of journalists dissatisfied with the work of the long-
established HND, formed a new body called the Association of Croatian Journalists and Publishers 
(HNiP).  
 
Numerous persons interviewed during the mission described HNiP as a front for HDZ, with critics 
pointing to the “suspicious” timing of the group’s formation, just months before the November 2015 
parliamentary election. In a meeting with the delegation, HNiP President Katja Kušec strongly denied 
any connection with the HDZ-Most government. Instead, she attributed HNiP’s founding to the 
HND’s “selective” handling of media issues, and stated that the latter acted as a “politically engaged 
NGO” (HND and its president, Saša Leković, have been vocally critical of the recent government and 
in particular Culture Minister Hasanbegović; Leković has accused HNiP of lack of integrity and trying 
to introduce “servility” among journalists3).  
 
Nevertheless, it is clear that HNiP borrows from the language of nationalist discourse. In a recent 
press release, it said that journalists who had been reassigned at HRT, the public broadcaster, 
belonged to “anti-Croat groups” and defended the cancellation of a particular show on HRT by 

                                           
3
 See “HND head says HNiP trying to introduce journalist servility,” HINA, 4 March 2016, available at https://goo.gl/WGsX6x 

(last accessed 4 August 2016). 



Croatia Mission Report: Media Freedom in Turbulent Times     7 

 

suggesting that the show’s host, Ljubica Letinić, was primarily a “left-wing activist” who used her 
programme to spread “neo-Yugoslav” and “Marxist” propaganda.4  
 
The group defended the government from accusations of interference at HRT, and also pushed back 
against some of the delegation’s other concerns. For instance, Kušec suggested that the uproar over 
the EMC was “engineered” and that Mirjana Rakić had applied the law only selectively. She said the 
decision to suspend the broadcaster Z1, while legal, was “heavy handed” and stated only that the 
demonstrations had been “testy”.  
 
Regardless of the reasons behind HNiP’s formation – and there is certainly nothing wrong in 
principle with creating an alternate representation point for journalists – the decision to engage in 
smear campaigns against fellow journalists is disappointing and leaves HNiP vulnerable to charges of 
political activism.  
 
All organisations in Croatia whose stated aim is to represent journalists should seek to maintain a 
measured, nonpolitical tone and focus on common goals, most prominently protecting media 
freedom and media independence. Such organisations should not contribute to damaging the public 
reputation of the journalistic profession by becoming overly political in nature.   
 
HRT (CROATIAN PUBLIC BROADCASTER) 
 
The delegation’s visit to Croatia was prompted in significant part by concerns surrounding the 
independence of HRT, Croatia’s public broadcaster and long a model of professionalism in the 
region.  
 
In 2012, the SDP-led Parliament passed an amendment to the Croatian Radio and Television Act that 
clarified the responsibilities and appointment process for the position of HRT director-general. 
According to this amendment, the director-general is to be elected by Parliament by majority vote 
for a term of five years.  
 
The decision to implement this appointment system was politically short-sighted and, more 
importantly, out-of-step with principles on promoting the independence of public broadcasters.  
 
Appointing the director-general – who is responsible for running HRT’s daily affairs – via 
parliamentary vote introduces party politics into the heart of the broadcaster’s operations. Allowing 
a majority vote worsens this prospect still, as any party holding a parliamentary majority could 
appoint whomever it pleased to the position, regardless of that person’s commitment to editorial 
independence. 
 
The potential for political meddling in the broadcaster became clear earlier this year. In March – less 
than two months after the HDZ-Most coalition took office – Parliament fired the previous director-
general, Goran Radman, who had been appointed by the SPD-led Parliament in 2012. Radman had 
been accused by HRT’s supervisory board of accounting irregularities. Parliament replaced Radman 
with an acting director, Siniša Kovačić. 
 
According to the Croatian Radio and Television Act, acting directors may serve for a maximum of six 
months, during which time public tenders must be put out as part of the process of selecting a new 
director-general. However, in July 2016 Croatia’s acting government, using its authority to bypass 
Parliament on certain matters, extended the acting director’s term to one year, allowing Kovačić to 

                                           
4
 See “Evo kako HNIP opravdava čistku na HRT-u: Kolege nazvali antihrvatima i ljevičarima,” Index.hr, 11 July 2016, 

available at http://goo.gl/EBW9MN (last accessed 4 August 2016). 



Croatia Mission Report: Media Freedom in Turbulent Times     8 

 

remain in office through and beyond HRT’s coverage of the September 2016 parliamentary 
elections.5  
 
The timing and mechanism of this decision are suspicious and, in the context of the further 
personnel and programming changes described below, lend support to the charge that the HDZ-
Most coalition has sought to establish control over HRT to further its own political aims. 
 
Following Kovačić’s appointment, HRT’s management embarked on a massive round of staff 
‘restructuring’. Approximately 70 HRT editors and journalists were reassigned to other positions, 
generally ones carrying less responsibility or influence over content. They were replaced, in many 
cases, by persons perceived to be sympathetic to the HDZ-Most coalition. (A complete list of those 
reassigned is included in the annex to this report.)  
 
Although staff changes following the appointment of a new director-general are not unusual at HRT, 
the speed and breadth of the changes suggests a strong political motivation at odds with the mission 
of a public-service broadcaster. Various journalists met by the delegation, including current and 
former HRT employees, described the changes as the “most radical” in recent memory (others 
disputed this characterisation, however; see below). 
 
HRT observers say the changes resulted in an increase in nationalist and religious content, which is 
considered to serve the aims of the right-leaning HDZ party in particular. Critics pointed in particular 
to the use of “far right” journalists as analysts and the broadcasting of sermons by “radical” priests. 
These changes are said to be driven by a “revolutionary agenda” led by Culture Minister 
Hasanbegović, a historian by profession who has been accused of “downplaying the crimes of the 
Ustashe and cautiously rehabilitating its ideas”6.  
 
HRT’s well-regarded third television channel, which focuses on culture and is known for its 
documentaries, has been particularly scrutinised by the new management. This channel is believed 
to have been a thorn in the side of Hasanbegović, who previously described its content as “post-
modern neo-Yugoslav ‘deconstruction’ of Croatian national and cultural identity” financed by 
Croatian tax-payers.  
 
Journalists at HRT and other outlets say HRT’s new management has fundamentally altered the third 
channel’s programme, including by cancelling, apparently without explanation, several well-
regarded shows run by the journalists Ivica Prtenjača and Ljubica Letinić. HND stated that “the Third 
Programme has just become activistic, passionate and non-professional. In that new program 
documentary contents were cancelled and replaced with talk-shows of extremely religious and 
ideological character”.7 Similar changes are said to have occurred with regards to HRT’s third radio 
channel. 
 
Those who defended the changes at HRT argued that the latter were mainly response to left-wing 
politicisation that had taken place under the previous SDP government, which several persons, 
including HNiP representatives, asserted had been equally, if not more, wide-reaching. HNiP argued 
that the broadcaster needed to be reformed to produce “more balanced programming that would 

                                           
5
 On July 26, HRT’s Supervisory Board opposed the decision to extend Kovačić’s mandate and proposed an alternate 

candidate, Mario Raguž, to Croatia’s High Commercial Court. A ruling in the case is expected within the next few weeks.  
6
 See Paul Hockenos, “Croatia’s Far Right Weaponizes the Past,” Foreign Policy, 6 May 2016, available at 

http://goo.gl/10KoQQ (last accessed 4 August 2016). 
7
 “HRT Program has been deliberately destructed,” HND, 7 July 2016, available at http://goo.gl/KC7i7G (last accessed 4 

August 2016). 
 



Croatia Mission Report: Media Freedom in Turbulent Times     9 

 

serve all citizens”. The group also suggested that finances were the main driver behind cancellations 
at the third channel.  
 
Marija Nemčić, head of HRT’s international relations department, justified the staff reshuffling by 
noting that every director general “has the right to choose a team and be responsible for the 
results”. She told the delegation that she had “not been surprised by the speed of changes” and that 
the latter were no different than those carried out by the previous director four years prior.  
 
For his part, Hasanbegović pointed out that the government’s actions with regard to HRT were all 
taken according to the Radio and Television Act, which he emphasised had been approved by the 
previous SDP government. He also insisted that because of HRT’s public nature and its cultural 
impact, the government had a right to have a say in the channel. “We need to find a balance 
between government influence and media autonomy,” he said.  
 
The delegation was dismayed by arguments justifying the interference at HRT as a tit-for-tat in 
response to similar actions under previous governments. Deliberate political intervention that may 
have occurred previously is wrong. But it cannot be the basis for pushing through massive changes at 
the public broadcaster that are clearly aimed at promoting particular political and ideological lines.  
 
Rather than rehashing a tired pattern of political interference – in which successive Croatian 
governments have apparently treated the public broadcaster as an election prize rather an as a 
medium in service of the people – the next government should focus on ensuring that rules are in 
place to safeguard HRT’s independence and ensure balance in the channel’s management and 
programming. 
 
Rules based on international standards should help mitigate HRT journalists describe as rapid 
ideological swings at the broadcaster, which are said to “mirror what’s going on in politics.” This 
situation is a disservice to HRT’s staff and to the viewing public.  
 
“We are all hostages of this situation,” one HRT journalist told the delegation. “Every time there is an 
election we have to start from scratch.” 
 
In this light, the delegation welcomed President Grabar-Kitarović’s verbal support, given during a 
meeting with the delegation, of efforts to protect the independence of the public broadcaster.  
 
JOURNALIST SAFETY AND IMPUNITY 
 
The international delegation is deeply troubled over the Croatian authorities’ failure to investigate 
physical attacks on journalists and hold the perpetrators – including the masterminds – accountable.  
 
An emblematic case is that of Jutarnji list investigative journalist Dušan Miljuš, who was beaten 
unconscious in front of his apartment building in Zagreb by two men wielding baseball bats on June 
2, 2008. Miljuš, who is known for his coverage of organised crime in South East Europe, was 
hospitalised with head and facial injuries. He spent the following four-and-a-half years under police 
protection. 
 
Despite having occurred more than eight years ago, the attack on Miljuš remains unsolved. Four 
suspects arrested in 2010 were later released due to lack of evidence. Miljuš told the delegation that 
he “cannot explain” why no further suspects have been arrested. He also expressed scepticism that 
authorities would locate the mastermind behind the incident.  
 



Croatia Mission Report: Media Freedom in Turbulent Times     10 

 

More recently, on May 28, 2015, award-winning investigative journalist Željko Peratović was badly 
beaten and nearly strangled to death by three men who broke into his home near Karlovac, central 
Croatia. Police arrested three suspects the following day, but later released them shortly thereafter 
pending further investigation. Prosecutors initially intended to charge the men with grievous bodily 
harm; this was upgraded to attempted murder at Peratovic’s urging. In February 2016, however, 
prosecutors announced they would drop the murder charge and seek conviction based on grievous 
bodily harm and home invasion.  
 
The attack on Peratović is thought to be related the journalist’s coverage of corruption implicating 
the city of Karlovac and a public water company. Peratović, who received the 2014 prize in 
investigative journalism from HND, alleged in a meeting with the delegation serious shortcomings in 
the police investigation, including poor forensic work and a failure to properly question witnesses. 
Peratović left Croatia for Switzerland with his family following the attack.  
 
Other physical attacks have occurred in recent years. In May 2015, Nova TV journalist Domagoj 
Mikić was assaulted by a person whom he attempted to interview in Pula, according to SEEMO.8 The 
attack was captured on video. Just one day earlier, a freelance journalist, Domagoj Margetić, “found 
a hangman’s knot – made of twine and one page of a document from a bank scandal stolen from his 
apartment last year during a burglary – in his home mailbox in Zagreb”.9 Margetić had also been 
injured in a beating in August 2014. 
 
The mission delegation welcomed news that police, under now-Acting Interior Minister Vlaho Orepić 
(Most), had begun investigating threats against Index.hr chief sports editor Dea Redžić. Redžić told 
the delegation that she received death threats on an almost daily basis related to her investigative 
coverage of the Croatian Football Union and the Dinamo Football Club.  
 
Nevertheless, it was disconcerting to hear that both the Croatian Football Union and the Dinamo 
Football Club have blacklisted Redžić in recent years, revoking her accreditation and denying her 
access to press conferences and even preventing her from buying tickets, ostensibly in connection to 
her reports on corruption involving those bodies. On one occasion, Redžić was violently thrown out 
of a press conference and had her mobile phone confiscated. Both bodies should end their blockade 
against her and accept the journalistic scrutiny that comes with a high public profile.   
 
The president of HND, Saša Leković, also told the delegation that he received death threats on a 
daily basis via e-mail and mail.  
 
Croatia’s failure to promptly investigate attacks on and threats of violence against journalists 
increases the potential for journalists to be seen as legitimate targets for those angered by media 
coverage. The delegation joins Commissioner Muižnieks’s concern over Croatia’s “inadequate” 
response to journalist safety issues. Following his April 2016 visit to the country Muižnieks noted:10 

“Journalists play the important role of a public watchdog in a democratic society and their safety has 
to be ensured by all states. Impunity for crimes committed against journalists needs to be effectively 
addressed and dissuasive penalties for such crimes have to be imposed. Public discourse which 
justifies attacks against journalists is dangerous and detrimental to media freedoms and democracy.”  

 
 
 
 

                                           
8
 “Journalists attacked, threatened in Croatia and Macedonia,” IPI/SEEMO, 29 May 2015, available at http://goo.gl/V3fqN6 

(last accessed 4 August 2016).  
9
 Ibid. 

10
 Supra note 1. 



Croatia Mission Report: Media Freedom in Turbulent Times     11 

 

SHAMING LAW 
 
In a welcome move, President Grabar-Kitarović told the international delegation that she supported 
repealing Croatia’s controversial ‘shaming’ law, which has been abused to criminally prosecute 
investigative journalists since taking effect in January 2013. 
 
Art. 148 of the Croatian Criminal Code punishes presenting or disseminating facts about a person 
that may harm that person’s honour or reputation – ‘shaming’ – with a criminal fine. In 2014, 
Jutarnji list journalist Slavica Lukić was convicted of ‘shaming’ over her investigative reporting into 
corruption at a medical clinic that received public funds. 
 
Lukić’s conviction led the HND to spearhead efforts to reform the law. Those efforts were supported 
by IPI and SEEMO, representatives of which travelled to Zagreb in November 2014 to urge Croatian 
lawmakers to bring the country’s defamation laws in line with international standards.11 In 2015, 
Parliament amended the ‘shaming’ law12 to exempt from liability statements that were 
disseminated in the course of journalistic work or if these statements were disseminated in the 
public interest or for some other justifiable reason (the amendment, Art. 148a, also applies to Art. 
147 on insult).  
 
Noted Zagreb-based media attorney Vesna Alaburić told IPI that, following the amendment, the 
Croatian Criminal Code “does not allow the punishment for any media report published in the public 
interest” as relates to the protection of reputation. This progress should be applauded. In Lukić’s 
case, her conviction was overturned on appeal and sent back to the first-instance court, which 
ultimately acquitted her based on the amended text.  
 
Despite the reforms, the international delegation urges Parliament to fully repeal Art. 148 as well as 
Art. 147 on insult and Art. 149 on defamation, defined as knowingly making or disseminating of false 
statements of fact harmful to another’s reputation. Although reasonable safeguards are in place to 
prevent abuse of these laws, international human-rights bodies, including the European Court of 
Human Rights, have frequently criticised the use of criminal sanctions in defamation cases, citing the 
potential for a wider chilling effect. Croatia and Slovenia remain the only former Yugoslav states with 
criminal defamation laws on the books, according to IPI’s legal database.13 
 
Likewise, the delegation urged lawmakers to repeal Art. 349 of the Criminal Code, which forbids 
mocking or disparaging the Republic of Croatia and its symbols; and Art. 356, which forbids mocking 
or disparaging foreign states and symbols, as well as the symbols of international organisations 
including the EU and the Council of Europe. Both offences carry a maximum sentence of one year in 
prison.  
 
The U.N. Human Rights Committee as well as the OSCE Representative on Freedom of the Media 
have previously spoken out14 against laws that protect the ‘reputation’ of the state given the 
capacity of such laws to curb debate on public institutions. The Parliamentary Assembly of the 
Council of Europe previously called15 on states to repeal similar laws, stating: “Governments and 

                                           
11

 See “Croatian MPs voice support for criminal defamation repeal,” IPI, 20 November 2014, available at 
http://goo.gl/jfuPCz (last accessed 4 August 2016). 
12

 See http://goo.gl/f1ErO0 (last accessed 4 August 2016). 
13

 See legaldb.freemedia.at. 
14

 For detailed information on international standards on freedom of expression and the protection of reputation, see 
http://legaldb.freemedia.at/international-standards/. 
15

 Resolution 1577 (2007) Towards decriminalisation of defamation, available at http://goo.gl/cZV6Qx (last accessed 4 
August 2016). 



Croatia Mission Report: Media Freedom in Turbulent Times     12 

 

parliaments should clearly and openly reject false notions of national interest evoked against the 
work of journalists.” 
 
The delegation urged Croatia to both learn from and follow the example of Germany, which 
announced that it would repeal a similar article protecting foreign heads of state from insult after 
Turkey’s President Recep Tayyip Erdoğan sought the prosecution of German comic Jan Böhmermann 
over a vulgar poem that satirised the head of state.  
 
OTHER ISSUES 
 
Non-profit-media funding scheme 

In 2014, the Croatian government initiated a scheme by which an independent commission would 
distribute a share of state lottery earnings to non-profit media outlets. In its first year of operation, 
the commission awarded 20 grants worth 3 million kuna (approx. €300,000) in total. Grantee media 
outlets also received free access to HINA, the Croatian news agency, for one year. 
 
The scheme was intended to enrich the independent media scene in Croatia following a collapse in 
the country’s print media sector that saw the closure of several well-known newspapers. However, 
the commission was accused by some of ignoring “conservative” media and of funnelling state 
money to “left-wing media”. Culture Minister Hasanbegović shut down the programme after the 
HDZ-Most coalition took office.  
 
Damir Hainski, a member of the now-defunct commission, admits there was a problem with 
ideological balance among the media grantees, but says the commission was preparing to rectify 
that. He defended the model, however, describing it as a “lifeline” for non-profit media, many of 
which provided employment to journalists who had lost their jobs in the commercial media market 
due to Croatia’s ongoing economic woes.  
 
The decision to shutter this innovative scheme was unfortunate, and to a certain degree reflects the 
polarised political environment in Croatia. Whatever problems there may have been in terms of 
pluralism among the grantees could have been addressed. At a time of economic hardship that is 
contributing to depriving the Croatian public of quality news, programmes to support media 
development are more necessary than ever.  
 
Funding for minority-language media 

In June 2016, Culture Minister Hasanbegović announced that the government would end public 
funding for the publishing house Edit, which caters to the Italian-speaking minority in the area of 
Istria in northwestern Croatia. The decision reversed decades of precedent of support for Edit, 
whose most well-known product is the newspaper La voce del popolo (‘The Voice of the People’), 
founded in 1944. In 2015, Edit received 2 million kuna (approx. €250,000) in Croatian public funds.  
 
Hasanbegović publicly justified the decision by stating that the funding of minority-language media 
was not the province of the Culture Ministry, but of public bodies with the mandate to protect 
minority-language rights. In an interview with Al Jazeera Balkans,16 Hasanbegović called the current 
funding arrangement a “racket” concocted by former HDZ Prime Minister Ivo Sanader by which 
Sanader promised to fund Italian-language media in return for political support from the Italian 
minority.  
 

                                           
16

 “Hrvatsko ministarstvo kulture ograničava budžet,” Al Jazeera Balkans, 8 May 2016, available at http://goo.gl/Y9izIl (last 
accessed 4 August 2016). 



Croatia Mission Report: Media Freedom in Turbulent Times     13 

 

The decision was vehemently criticised by representatives of the Italian minority, including Furio 
Radin, the group’s representative in the Croatian Parliament, who accused Hasanbegović of being 
“averse to anything different from his worldview”.17 
 
Edit was already facing financial difficulties, and reports suggest that the funding withdrawal may 
lead to the closure of La voce del popolo. 
 
HINA news agency merger 

Reports over the past year had suggested that the government was considering to merge HINA, 
Croatia’s well-regarded national news agency, with the public broadcaster HRT. The merger, when 
first floated in 2015 on cost grounds, was strongly opposed by HND, HRT and HINA itself. The 
European Alliance of News Agencies also expressed support for maintaining HINA’s independence, 
writing in a letter to the Croatian government18 that it was “alarmed” by media policy discussions in 
Croatia and emphasised the “utmost importance” of “safeguarding the editorial, managerial and 
economic independence of Hina”. 
 
The delegation did not find indications that the Croatian government was planning to move ahead 
with the proposed merger. Nevertheless, members of the delegation stated their clear support for 
the independence of HINA, which is estimated to provide around 50 percent of daily news content in 
the Croatian press. 
 
Transparency of media ownership 

While not a core topic of the mission, transparency of media ownership clearly remains a challenge 
in Croatia. Journalists and civil society representatives, including HND and the Trade Union of 
Croatian Journalists, indicated that although the legal situation had improved, there was no 
“efficient oversight” of transparency requirements. 
 
These observations dovetail with the results of a study conducted by the NGO Access Info in 2013.19 
That study noted positive amendments to the Media Law (2011) and the Electronic Media Law 
(2012) that toughened disclosure requirements in an effort to prevent indirect ownership, “secret” 
ownership or otherwise obscure ownership structures that prevented members of the public from 
discerning which persons were actually behind a particular media outlet. However, it also 
highlighted “serious omissions in the monitoring and enforcement side to the law”.   
 
These omissions include, according to Access Info’s study: 

• the lack of an “institution authorised by the Media Act to monitor compliance and to apply 
sanctions”;  

• the fact that a media outlet “cannot be certain that a person formally entered into its 
company shareholder register is the actual shareholder”; and 

• a supervisory body, the Croatian Chamber of Economy (CCE), that lacks “sufficient resources 
to adequately monitor compliance or check information”.  

 
The study concluded despite legal improvements, there had since been “no legal proceedings and 
the questionable ownership structure remain”.   
 
 

                                           
17

 Fabrizio Boschi, “La Croazia taglia i fondi al giornale italiano,” Il Giornale, 6 May 2016, available at http://goo.gl/0KLPfy 
(last accessed 4 August 2016). 
18

 See “EANA calls Croatian authorities to discuss independence of Hina news agency,” AGERPRESS, 6 February 2016, 
available at http://goo.gl/0hntKz (last accessed 4 August 2016). 
19

 See http://goo.gl/QNF1tM. 



Croatia Mission Report: Media Freedom in Turbulent Times     14 

 

CONCLUSION  
 
Culture Minister Hasanbegović told the delegation that there were “absolutely no limits on freedom 
of expression” in Croatia. These sorts of statements, when delivered by politicians, are nearly always 
ripe for scrutiny, and this one is no exception.  
 
On the one hand, incidents of physical violence and – worse still – impunity for those who commit 
such acts continue in Croatia, an unacceptable situation for an EU member state. On the other, legal 
provisions such as the country’s criminal defamation and shaming laws have been abused to punish 
investigative journalists for doing their jobs. Such trends can and must be reversed. 
 
But it is also clear that ‘informal’ limits to free expression, which can be more easily disguised and 
hence denied, are at work in Croatia. These limits include excessive political influence in the media 
as well as politically motivated discourse that seeks to undercut critical journalism by singling out its 
practitioners as “activists” or even “traitors”. These patterns have an impact both on the production 
of content, through direct pressure or self-censorship, and on the reception of content by the public.  
 
The most glaring example of recent political influence is the recent government’s obvious 
interference at the public broadcaster HRT. Despite whatever technical justifications can be put 
forward, the firing of HRT’s director general, the reassignment of nearly 70 staff members and 
paradigmatic shifts in programming content and tone – in the span of just a few months – add up to 
an attempt by the HDZ-Most coalition to assert control over HRT for its own means. This is all the 
more troubling in the run-up to Croatia’s September 2016 parliamentary elections, during which HRT 
must strive to produce balanced coverage.  
 
The delegation is sensitive to the need for HRT, as a public broadcaster, to provide content that is 
ideologically balanced and that answers the needs of the Croatian public as a whole. But this cannot 
and will not be accomplished via a cyclical invasion of party politics. Instead, the next government 
needs to establish a pluralist, depoliticised system for appointing the station’s management that will 
give HRT, in addition to independence and public trust, the financial stability and room for 
innovation to compete with private channels.  
 
Overall, it was worrying to learn the extent to which leading public figures have contributed to 
societal polarisation by trafficking in an “us-vs.-them” discourse when referring to the media. This is, 
at best, a cynical attempt to undermine unwanted criticism. At worst, it puts journalists at risk of 
verbal and even physical attack and distorts the role of media in society.  
 
The next Croatian government will have an opportunity to greatly improve the situation of media 
freedom and to set a new standard for the respect of media independence and pluralism in the 
country. That opportunity should not be wasted. 
 
RECOMMENDATIONS 
 
To the Croatian government and Croatian political parties: 
 

− Political parties of all stripes should refrain from interfering with the editorial affairs of the 
public broadcaster HRT. 

− The next government should reform the legislation governing HRT so as to guarantee the 
station’s independence. Notably, this process should include changing the method of 
appointing the HRT director general and other HRT governing structures in line with 
European standards on public broadcasting.  



Croatia Mission Report: Media Freedom in Turbulent Times     15 

 

− Lawmakers should include HRT’s own journalists in debates around a new HRT law, and 
should increase the role of those journalists, civil society and consumers in the selection of 
HRT’s management. 

− The next government should take steps to guarantee the independence of the electronic 
media regulator EMC, including by amending the appointment process of EMC’s members. 

− Politicians from all parties must refrain from participating in, supporting or being perceived 
as supporting smear campaigns or hateful rhetoric against journalists and media regulatory 
bodies; Politicians must condemn such campaigns and rhetoric when they occur. 

− Authorities must conduct comprehensive investigations into all physical attacks on 
journalists as well as threats made against journalists online or offline and hold those 
responsible accountable. 

− Politicians from all parties must publicly condemn acts or threats of violence against 
journalists as unacceptable in a free and democratic society. 

− The Croatian Parliament should fully repeal Article 148 of the Criminal Code on ‘shaming’, 
and should also repeal Arts. 147, 149, 349 and 356. 

− In the interests of media pluralism and the promotion of quality, independent media, the 
next Croatian government should resume the work on its media strategy through the “Fund 
for the Promotion of Pluralism and Diversity of Electronic Media” and consider reinstating 
funding schemes for non-profit media. It should also reinstate any funding for minority-
language media that has been cut. 

− Legal provisions providing for transparency of media ownership should be updated to ensure 
a sufficient framework for monitoring and compliance. 

To the public broadcaster HRT: 
 

− HRT management and journalists should strive to produce fair and balanced coverage of the 
September 2016 parliamentary elections. 

− HRT management and journalists should act in the long-term best interest of the 
broadcaster and show solidarity in rejecting interference by political parties of all stripes. 

− HRT should consider the creation of an internal council to serve as a watchdog over HRT’s 
independence, along the model of the Reporters’ Council (Consejo de informativos) at the 
Spanish broadcaster RTVE. 

 
To Croatian journalist organisations: 
 

− Journalist organisations (associations and unions) should refrain from political activism and 
should uphold standards of professionalism and collegiality in their public activities. 

− Journalist organisations should seek to forge solidarity in the profession, maintaining a 
common front on issues affecting media freedom and independence and rejecting all forms 
of political interference in editorial affairs. 

− Journalist organisations should continue to systematically monitor threats to media freedom 
and media independence. 

− Journalist organisations should stress the importance of professionalism in the media and 
support journalism training programmes as well as media literacy programmes for the 
public. 

 

 
 
 
 



Croatia Mission Report: Media Freedom in Turbulent Times     16 

 

Annex I: List of HRT editors and journalists reassigned in Spring 2016 (source: HND) 

 
KEY: NAME OF PERSON REASSIGNED, title (title in Croatian) 
 
1. GORAN RADMAN, director general (Glavni ravnatelj) – removed by Parliament 

2. SAŠA RUNJIĆ, acting programme director (v.d. ravnatelja Poslovne jedinice Program) 

3. MARIJA NEMČIĆ, acting production director (v.d ravnatelja Poslovne jedinice Produkcija) 

4. DUŠAN ZIMONJA, acting director, Technology Department (v.d ravnatelja Poslovne jedinice 

Tehnologije) 

5. BORIS SRUK, acting director, Business Department (v.d ravnatelja Poslovne jedinice  Poslovanja) 

6. IGOR TOMLJANOVIĆ, acting editor-in-chief, HRT1 (v.d. glavnog urednika HTV1) 

7. VESNA KARUZA, acting editor-in-chief, HRT2 (v.d. glavnog urednika HTV2) 

8. DEAN ŠOŠA, acting editor-in-chief, HRT3 (v.d. glavnog urednika HTV3) 

9. SANJA GVOZDANOVIĆ, acting editor-in-chief, HRT4 (v.d. glavnog urednika HTV1) 

10. LAMIJA ALEČKOVIĆ, acting director. News Media Service (v.d rukovoditelja  IMS-a) 

11. DRAGAN NIKOLIĆ, media content editor (urednik medijskih sadržaja) 

12. IVA REPAČ, acting head of news planning and gathering (v.d rukovoditelja deska planiranja i 

prikupljanja) 

13. ELIANA ČANDRLIĆ, economy editor, News Media Service (urednica gospodarske redakcije IMS-a) 

14. SAŠA PAVKOVIĆ, Zagreb bureau editor (urednik Zagrebačke redakcije) 

15. TAMARA DŽEBIĆ ŠALJAN, culture editor (urednica redakcije kulture) 

16. PETRA PAJDAKOVIĆ ŠEBEK, head of web and teletext (voditelj redakcije WEB i teletekst) 

17. HRVOJE ZOVKO, national affairs editor (urednik redakcije Unutarnje politike) 

18. PETRA NEUNER, editor, "Dnevnik" news programme (urednica Dnevnika) 

19. TATJANA MUNIŽABA, editor, "Dnevnik" news programme (urednica Dnevnika) 

20. SANJA MIKLEUŠEVIĆ PAVIĆ, editor and anchor,"Dnevnik" news programme (urednica i voditeljica 

Dnevnika) 

21. ĐURICA DROBAC, editor and anchor, "Dnevnik" news programme (urednik i voditelj  Dnevnika) 

22. TINA ŠIMURINA, editor and anchor, "Dnevnik" news programme (urednica i voditeljica Dnevnika) 

23. STIPE ALFIER, editor and anchor, "Dnevnik" news programme (urednik i voditelj  Dnevnika) 

24. ZDRAVKO KLEVA, editor and anchor, "Dnevnik" news programme 

25. OLIVER DRAŽIĆ, executive editor, "Dnevnik" news programme (Izvršni urednik Dnevnika) 

26. MAJA KUBIK, head of news (urednica Deska) 

27. VESNA KOLMANIĆ, head of news (urednica Deska) 

28. SUZANA WOLF PENDIĆ, head of news (urednica Deska) 

29. ANDREA OREČ, head of üperational planning (voditeljica operativnog planiranja) 



Croatia Mission Report: Media Freedom in Turbulent Times     17 

 

30. MAJA SEVER/PETAR VLAHOV, editor, Croatia Live programme (urednica redakcije Hrvatska uživo) 

31. TOMISLAV ŠPOLJAR, head of Super Desk project (voditelj projekta Super Desk) 

32. ANDRIJANA ŠEŠO, editor, morning programme "Good Morning Croatia" (urednik redakcije 

"Dobro Jutro, Hrvatska") 

33. ROBERT FERLIN, host, morning programme "Good Morning Croatia" (voditelj "Dobro Jutro, 

Hrvatska") 

34. FRANO RIDJAN, host, morning programme "Good Morning Croatia" (voditelj "Dobro Jutro, 

Hrvatska") 

35. SANJA DOLEŽAL, host, morning programme "Good Morning Croatia" (voditelj "Dobro Jutro, 

Hrvatska") 

36. IVANKA LUČEV, acting director, HTV Bureau Network (v.d rukovoditelja Radne jedinice HRT-ovi 

centri) 

37. KORALJKA PLAŠĆAR, acting director, Human Resources Unit (v.d rukovoditelja Radne jedinice 

Ljudski potencijali) 

38. MARTINA NOVAK VUKUŠA, acting director, Legal Affairs Unit (v.d rukovoditelja Radne jedinice 

Pravni poslovi) 

39. EDI ŠKOVRLJ, head, Zadar RTV Bureau (rukovoditelj RTV Centra Zadar) 

40. RENATA OSTOVIĆ, head, Osijek RTV Bureau (rukovoditelj RTV Centra Osijek) 

41. EDI KIŠIĆ, head, Rijeka RTV Bureau (rukovoditelj RTV Centra Rijeka) 

42. SANJIN BERC, head, Pula RTV Bureau (rukovoditelj RTV Centra Pula 

43.  DAVOR MARIĆ, head, Split RTV Bureau (rukovoditelj RTV Centra Split) 

44. RAHELA ŠTEFANOVIĆ, assistant to the editor-in-chief, HTV2 (pomoćnica glavne urednice HTV 2) 

45. MIRNA ZIDARIĆ,  sports editor and anchor, "Dnevnik" news programme (urednica i voditeljica 

sporta, Dnevnik) 

46. DANIELA DRAŠTATA, Department for National Minorities, Civil Society and Diaspora (Odsjek za 

nacionalne manjine, civilno društvo i iseljeništvo) 

47. RAJKA RUSAN, acting editor-in-chief, HR3 (v.d glavnog urednika HR3) 

48. IVANKA ZORIĆ, acting editor-in-chief, Radio Sljeme (v.d.glavnog urednika Radio Sljeme) 

49. IVICA RUŽIČIĆ, deputy national affairs editor, radio programme (zamjenik urednika unutarnje 

politike na radiju) 

50. SINIŠA GALAR, head, Recording and Editing Department (voditelj Odjela snimatelji i montažeri) 

51. MILE BOBAN, assistant to acting director, Technology Unit (pomoćnik v.d ravnatelja PJ  

Tehnologija) 



Croatia Mission Report: Media Freedom in Turbulent Times     18 

 

52. VEDRAN VUKAŠINOVIĆ, acting director, Design and Set Unit (v.d rukovoditelja RJ Dizajn  i 

scenografija) 

53. ŽELJKO ROGOŠIĆ, assistant to the acting director, Programme Unit (pomoćnik v.d ravnatelja  

Poslovne jedinice Program) 

54. ZORAN MIHAJLOVIĆ, production assistant, Production Unit (pomoćnik za produkcijske službe, PJ 

Produkcija) 

55. JULIJA FILAKOVITCS, programme  assistant, Production Unit (Pomoćnica za program Hrvatske 

televizije, PJ Produkcija) 

56. JASMINA BOŽINOVSKI ŽIVALJ, acting head, Production Unit (v.d. rukovoditelja  RJ  Produkcijski 

odjeli Radne jedinice Produkcijski odjeli) 

57. DARIO ŠPELIĆ, head, Education and Science Department (rukovoditelj Odjela obrazovanje i 

znanost) 

58. JELENA MILOŠEVIĆ, head, Youth and Children Department  (rukovoditeljica Odjela Djeca i mladi) 

59. VLATKA KOLAROVIĆ, head, Culture, Art and Religion Department (rukovoditeljica odjela Kultura, 

umjetnost  i religija) 

60. ŽELJKO MESAR, head, Music Production Department (rukovoditelj Odjela Glazbena produkcija) 

61. NANA ŠOJLEV, head, Entertainment Department (rukovoditeljica Odjela Zabava) 

62. PETAR KREŠIMIR PERAS, executive producer, Music Production Department (Izvršni producent 

odjela Glazbena produkcija) 

63. MARIJA KOSOR, executive producer, Documentary Production Department (Izvršna producentica 

odjela Dokumentarna produkcija) 

64. MILJENKO BUKOVČAN, head, Directing, Producing and Video Editing Department (Odjela 

redatelji, realizatori i mikseri slike) 

65. DANKO VOLARIĆ, acting head, production team (v.d rukovoditelja RJ Produkcijsko osoblje) 

66. NIKOLINA BUJIĆ, acting head, Business Logistics (v.d rukovoditelja RJ Poslovna logistika) 

67.  DARIJA MARJANOVIĆ, acting editor-in-chief, "Voice of Croatia" (v. d. glavnoga  urednika Glas 

Hrvatske) 

68. BRANIMIRA VOLF MILUNOVIĆ, news editor, HRT4 (urednica Vijesti na HRT4) 

69.* SAŠA KOSANOVIĆ, fired (oktaz) 

70.* IVICA ŠTORIĆ,  freelance cooperation terminated (otkaz vanjske suradnje) 

71.* SILVANA MENĐUŠIĆ, freelance cooperation terminated (otkaz vanjske suradnje) 

72.* IVAN ŽAKNIĆ, executive editor, news programme, HRT1 – requested release due to inability to 

work (izvršni urednik informativnih sadržaja HR1, zatražio razrješenje zbog nemogućnosti rada) 

* other outcome than reassignment 



Croatia Mission Report: Media Freedom in Turbulent Times     19 

 

Annex II: List of meetings 
 

The international mission to Croatia included meetings with representatives of the following media 
and civil society organisations (list not exhaustive): 
 
Association of Croatian Journalists and Publishers (HNiP) 
Croatian Journalists’ Association (HND) 
Croatian Radiotelevision (HRT) 
Direktno.hr 
Electronic Media Council (EMC) 
GONG 
H-Alter(native).org 
HINA, Croatian news agency 
Index.hr 
Jutarnji list 
Nacional 
Novi list 
RTL Croatia 
Serb National Council 
Trade Union of Croatian Journalists (TUCJ) 
 
The mission delegation also met with: 
 
Kolinda Grabar-Kitarović, President of the Republic 
Zlatko Hasanbegović, Minister of Culture (Acting) 
Andreas Wiedenhoff, Ambassador of the Republic of Austria to the Republic  
of Croatia 
 


