REPORTER

OHNE GRENZEN

Press Freedom Index 2014

Press Freedom in Germany

Status as of 11 February 2014

Germany ranks 14th among 180 countries on the Reporters Without Borders Press Freedom
Index, putting it in the upper middle of the field within the EU.

The extent to which journalists are being targeted for surveillance by German and foreign
intelligence agencies became increasingly clear in 2013. The Lower Saxony Intelligence Agency
admitted to having spied for years on journalists involved in researching extremist milieus, and it
also emerged that the US intelligence agency the CIA had tried to obtain information about a
German reporter from the Federal Office for the Protection of the Constitution, Germany's
domestic intelligence service. Moreover, the mass Internet surveillance programmes of
intelligence agencies like the NSA and GCHQ pose a fundamental threat to the protection of
sources.

Another salient trend is the diminishing diversity of the press. The number of newspapers with
their own complete editorial staff continues to drop. Further newsrooms closed down in 2013,
either because their publications were taken over by competitors or they were merged with other
newsrooms. Many regions no longer have competing local daily newspapers.

Public prosecutors repeatedly confiscated journalists' research material or tried to uncover media
contacts in the course of their investigations. In July a new telecommunications regulation, the
"Bestandsdatengesetz", came into force that gives police authorities and intelligence services
easier access to static communications data such as mobile phone PINs, email account and
cloud service passwords and dynamic IP addresses. The data retention debate also flared up
again. Both measures pose a threat to journalistic sources and serve to deter potential
informants.

Some authorities continue to react slowly to requests for information arising from the freedom of
information regulations of the individual states and the federal government, in some cases also
charging high fees for handing out such information. Journalists have been unsettled by a ruling
by the Federal Administrative Court that calls into question the right of the press to obtain
information from federal authorities.

Reporters Without Borders is also concerned by the fact that journalists have repeatedly received

threats from neo-Nazis, Salafists or from criminal circles. There were also several instances of
police preventing reporters from covering demonstrations.

Press freedom in Germany - the issues



REPORTER

OHNE GRENZEN

1) Surveillance by intelligence agencies

2) Media in crisis: less diversity; more disguised advertising.

3) The protection of sources and informants.

4) The laborious path to transparency: access to information held by authorities
5) Neo-Nazis, Islamists and criminals threaten reporters.

1) Surveillance by intelligence agencies

In Germany too, the activities of both domestic and foreign intelligence agencies have proven in
2013 to pose a growing threat to the confidentiality of journalistic research. The mass Internet
surveillance by US intelligence services and their closest allies that was exposed by NSA
whistleblower Edward Snowden in June 2013 also poses a fundamental threat to the protection
of sources for journalists here in Germany. A specific example of this was the US agencies'
surveillance of free-lance journalist Stefan Buchen (NDR, Siddeutsche Zeitung). In September
2013 the German news magazine Der Spiegel revealed that the CIA had twice requested
information about the reporter from Germany's domestic security agency, the Federal Office for
the Protection of the Constitution, in the context of a collaboration which ended in 2010.
Buchen often travels to Arab countries for research purposes and conducts research on Islamists.
He has also visited Afghanistan on several occasions. The Federal Office for the Protection of the
Constitution said it refused both requests for information.

In September the Lower Saxony Intelligence Agency admitted that it had illegally stored data on
seven journalists and editors without having any evidence of "a connection to extremism" or
concrete grounds for suspicion. Apparently the persons in question were mainly journalists who
research the neo-Nazi or left-wing extremist scenes. One case turned out later to be a case of
mistaken identity. A Spiegel report according to which the agency had seven other journalists
suspected of being affiliated with the autonomous scene under observation remains unconfirmed.

A particularly high-profile case was that of Andrea Répke, a journalist widely regarded as one of
the top experts on the right-wing extremist scene who was under surveillance from 2006 to
2012. She submitted a request to the Lower Saxony Intelligence Agency in 2012 asking whether
it had information about her on file. It replied that it did not have any information about her still
on file. As it turned out, however, the data was only erased after she submitted her request.

The extent and duration of this surveillance operation, as well as the reasons why it was carried
out in the first place, remain unclear. Andrea Ropke has therefore brought charges of
suppression of documents against the authority. She is now also demanding full access to her
reconstructed files.

According to reports in the press, Germany's Federal Criminal Police Office (BKA) has acquired
licenses for the spyware of the German-British company Gamma (http://bit.ly/1aPPUrW). The
software is to be used for a transitional period as a so-called government "Trojan" which enables
investigators to subject individual computers to total surveillance (using "Quellen-TKU" software).
However from a technical standpoint it is difficult to draw the line between this tool's
applications and online searches of personal computers, which have been subject to heavy
restrictions since a 2008 ruling by Germany's Federal Constitutional Court. Reporters Without
Borders therefore has serious doubts about whether such surveillance technology can be used at



http://bit.ly/1aPPUrW

REPORTER

OHNE GRENZEN

all in conformity with the constitution. And the fact that it can be exported to authoritarian
regimes without being subjected to any kind of effective controls makes its use all the more
questionable (http://bit.ly/1aNHGTg).

2) Media in crisis: less diversity, more disguised advertising

The trend started years ago: the number of newspapers with a complete editorial staff is
dwindling, with local newsrooms being replaced by reporter pools and central news desks that
supply the same content to different newspapers. In most regions, competing print media have
become a rarity. Increasingly editorial collaborations between different media companies are
formed, which in some cases even extend to the front sections of newspapers from different
media groups.

A particularly drastic example is the Westfalische Rundschau (WR), which since February 2013
has been published without having any editorial staff of its own — a novelty in Germany. In
January the WAZ Media Group (now the Funke Media Group) gave up the newspaper's central
news desk in Dortmund, as well as its local news desks. Since then the production of the main
section of the newspaper has been almost entirely taken over by the Westdeutsche Allgemeine
Zeitung (WAZ), while the sister newspaper the Westfalenpost or local competitors supply the
local news section. In October the Funke Media Group announced further cuts: in Castrop-Rauxel
the Westdeutsche Allgemeine Zeitung and the Westfdlische Rundschau would in future take
their local news content from the Ruhr Nachrichten, a daily which belongs to the Lensing media

group.

At the end of February 2013, after struggling to survive for years, the insolvent Frankfurter
Rundschau was taken over by the Frankfurter Societat (Frankfurter Neue Presse) and the
Frankfurter Allgemeine Zeitung. Only 28 of its 450 staff were kept on after the takeover; the
Rundschau continues to take its coverage from Berlin from its former sister newspaper the
Berliner Zeitung and the DuMont Redaktionsgemeinschaft, which was already supplying both
papers with content before the takeover.

After filing for bankruptcy twice within six months, undergoing a restructuring programme and
being taken over for a short time by an investor, the news agency dapd finally shut down its
operations on 11 April 2013. The Bremen-based Weser-Kurier outsourced two further local
newsrooms to an external contractor on April 30. At the Berliner Zeitung over 30 editors lost
their jobs. The Hamburg regional newspaper Harburger Anzeigen und Nachrichten, a paper with
a long tradition, closed down completely. Since the end of May the Mainz-based publishing
group Rhein-Main has been jointly producing the Allgemeine Zeitung (Mainz), the Wiesbadener
Kurier and the Wiesbadener Tagblatt — with a news desk for the front sections as well as several
combined local editions.

In Franconia the five newspapers of the Oberfranken media group recently started working
together with the papers of the Main-Post media group on the editorial production of the front
sections — as several local newsrooms had already been doing since the previous summer. The
Augsburger Allgemeine is also part of the team on the production side. On 1 January 2014, the
Funke Media Group took over two local papers belonging to the Axel Springer AG, the
Hamburger Abendblatt and the Berliner Morgenpost.


http://bit.ly/1aNHGTg

REPORTER

OHNE GRENZEN

The cutbacks in many newsrooms are taking place in a context in which companies and PR
agencies are trying to place their commercial content among media content. In regional papers,
for instance, the proportion of ready-to-print texts that are supplied by agencies or public
relations departments is steadily growing. Frequently, commercial content is deliberately not
identified as advertising but disguised as journalistic content or mixed up with it in order to boost
its credibility. For example the rtv TV guide, which many dailies carry as a supplement,
repeatedly reported on health issues and in each case referenced a specific brand product that
promised to bring relief. The business trip magazine Business Traveller carried articles on tourist
concepts which were also the subject of advertisements in the very same issue — in one case the
model in the advertisement was also quoted and pictured in the article.

The news portal Focus Online came under attack in June 2013 because it allowed the owner of
a PR agency to comment as a columnist. The PR professional used this as a platform to make
positive comments about his clients. In an interview with football manager Jirgen Klopp, the
women's magazine Grazia allowed him to extol the virtues of a car from a company that has him
under contract as a brand ambassador.

Given |

- C



