	[image: image1.jpg]



	Pressemitteilung

Donnerstag, 4. Dezember 2008


Winners of the 2008 reporters without borders prize
Cuba - Ricardo González Alfonso

Born in 1950 and a former employee of the state TV agency, where he was in charge of children’s broadcasting, Ricardo González went to work for Cuba Press, an independent news agency, in 1995 and became Reporters Without Borders correspondent in 1998. He and his friend Raúl Rivero set up the Manuel Márquez Sterling Association in May 2001 to train Cuba’s independent journalists, who are often self-taught. In December 2002, he and other journalists launched the fortnightly De Cuba, with a first-issue print run of 200 copies. It tackled subjects ignored by the government such as racism in Cuba and the Varela Project campaign that gathered more than 11,000 signatures to a petition calling for democratic change by constitutional means.

For daring to challenge the state’s monopoly on news and information, González and 26 other dissident journalists were arrested during the so-called “Black Spring” crackdown on 18 March 2003. Accused of being “in the pay of the United States” and of “attacking Cuba’s independence and territorial integrity,” he was sentenced to 20 years in prison. Held since the end of 2004 in Havana’s Combinado del Este prison, he underwent four operations in 2006 and 2007. After a long spell in the prison hospital, he was returned to his cell on 27 January 2008, but his health is still poor and he is no longer getting appropriate medicine.

Burma – “Zarganar”

Dubbed the Burmese Charlie Chaplin, comedian Zarganar defends human rights and denounces the military government’s abuses both in sketches and in entries in the blog he has been keeping since August 2007. A reliable source of information in a country strangled by censorship and repression, he upset the regime by his criticism of poverty, privileges and government corruption, and was arrested in September 2007 for supporting the peaceful demonstrations being staged by Buddhist monks.

He was accused of “disturbing public order” in June 2008, probably because of his blog entries about the government’s mismanagement of relief efforts after Cyclone Nargis and an interview he gave to a BBC reporter. Then sentenced to 45 years imprisonment by a special court held in Insein prison. A few days later, an additional penalty of fourteen years was imposed. With him, two journalists were sentenced to heavy prison sentences for having collected information on the situation in the delta of the Irrawaddy. Previously arrested during a crackdown on an opposition uprising in 1988, he had been forbidden since 2006 to embark on new artistic activities, including a stage play and a film. 

Burma - Nay Phone Latt

A special court in Insein prison sentenced 28-year-old blogger Nay Phone Latt to 20 years and six months in prison on 10 November for violating the Electronic Act, which punishes using the Internet against the government. His mother was not allowed to attend the trial and his lawyer was himself jailed for criticising the court.

The owner of two Rangoon Internet cafés, Nay Phone Latt was arrested on 29 January in possession of a video banned by the military government. In his blog (http://www.nayphonelatt.net), he described the difficulties that Burmese youth have to express themselves, especially since the street demonstrations by Buddhist monks and young people in the autumn of 2007. The blog was also a very important source of information about the so-called Saffron Revolution. The government is still cracking down hard on those who participated in or reported on the protests.

The prison authorities have not allowed Nay Phone Latt to see a doctor for the eye condition he suffers from.   

North Korea - Radio Free NK
Free NK, North Korea’s first dissident radio station, is public enemy number one for Kim Jong-il’s totalitarian regime. Obsessed by the desire to control news and information, the regime has on several occasions threatened to stop the dialogue with South Korea if the station is not banned. The North Korean journalists who produce Free NK’s programmes are often threatened and its manager has been protected by the South Korean police since a plot to kill him was foiled.

The station broadcasts several hours of programming a day denouncing the regime’s lies. North Korea’s sealed radio sets can only be tuned to government radio stations, and the political police have never stopped systematically checking radio sets to ensure they are not being tampered with. Nonetheless, more and more radio sets that can be used to listen to Free NK’s shortwave broadcasts are entering North Korea across the Chinese border.

Thanks to a network of clandestine correspondents inside North Korea and in the Chinese border area, Free NK is able to broadcast exclusive news reports about the world’s most closed country. Its manager, Kim Seong-min, a former North Korean government poet, uses a very “North Korean” style in the programmes in order to better reach listeners who have heard nothing but official propaganda for 60 years.







Reporter ohne Grenzen verteidigt weltweit das Recht auf Meinungs- und Informationsfreiheit gemäß Artikel 19 der UN-Menschenrechtskonvention. Wir setzen uns ein für Medienfreiheit und inhaftierte Journalistinnen und Journalisten. Reporter ohne Grenzen ist weltweit vertreten mit neun Sektionen, fünf Büros, 120 Korrespondentinnen und Korrespondenten und 14 Partnerorganisationen.

